El moviment Volem Corredor, impulsat per l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE), ha fet aquest dijous una parada a Barcelona per reclamar més celeritat en l’execució de les obres d’aquest eix ferroviari mediterrani i per preparar la gran cimera empresarial convocada pel 28 de novembre vinent al Palau de Congressos de Catalunya. Esperen reunir prop de 2.000 empresaris.
La ‘parada’ d’aquest dijous, al quarta preparativa de la cimera de Barcelona del novembre vinent, s’ha fet a l’exterior de l’Estació de Sants però sense dos dels seus grans protagonistes i impulsors, Vicente Boluda, president de la patronal valenciana AVE, i Juan Roig, president de Mercadona, que es reserven pel gran acte del novembre. En el seu lloc, Diego Lorente, secretari general de la valenciana AVE, i Josep Sánchez Llibre, president de Foment del Treball, han coincidit en subratllar la “unitat empresarial” que ha aconseguit que el govern espanyol accelerés aquesta infraestructura. Però no en tenen prou i reclamen més celeritat.
Entre els assistents hi havia Manel Nadal (secretari de Mobilitat i Infraestrcutures de la Generalitat de Catalunya), Xavier Panés (Cecot), Baldiri Ros (Institut Agrícola Català de Sant Isidre), Teresa García Milà (Cercle d’Economia), Gabriel Jané (Barcelona Oberta), Elena Massot (Vertix), Joan Basora (Port de Tarragona), Sara Terradellas (Grup Cañigueral), Javier Jaso (AECOC), Bernat Morales (Mercadona), Roger Gaspa (CEDAC), Marc Ros (After) i el catedràtic Josep-Francesc Valls.
Diego Lorente ha recordat que ‘Vull Corredor’ és un moviment que va néixer el 2016 per lluitar contra la concepció radial de les infraestructures a Espanya. “No anem contra el que ja hi ha, sinó que volem complementar-ho en favor d’una Espanya més circular”. I ha afegit que “sempre ens hem preguntat com és que la segona i tercera ciutat de l’Estat [Barcelona i València] no estiguin connectades per alta velocitat precisament en el país que més kilòmetres en té després de la Xina”.
La comitiva valenciana que aquest dijous ha viatjat a Barcelona, mitjançant l’Intercity, ha trigat gairebé 4 hores, segons ha apuntat un dels participants.
Lorente ha subratllat que “no entenem el motiu pel qual els successius governs d’Espanya han anat retardant aquesta infraestructura” quan el corredor concentra el 63% de les exportacions portuàries.
Ha reconegut que “el corredor avança”, amb el 100% dels trams pendents en estudi, el 80% en projecte i el 70% en obres, però ha insistit en que “seria fer-nos trampes no reclamar que s’accelerés. Els empresaris i la societat civil no entenem que encara no estigui acabat”.
Lorenzo ha fet una crida a sumar-se al gran acte empresarial reivindicatiu del 28 de novembre a Barcelona. En una de les taules de diàleg hi participarà Ximo Puig, expresident de la Generlitat valenciana i actual ambaixador d’Espanya davant d’OCDE, i Josep Antoni Duran i Lleida, exdirigent polític i actual president d’Asedas.
Per la seva banda, Josep Sánchez Llibre ha subratllat la importància que ha tingut “la unitat empresarial i de la societat civil per fer canviar l’actitud dels governs” sobre aquesta infraestructura, tot i que continua reclamant que vagin més de pressa.
Sánchez Llibre ha aprofitat aquesta ‘parada’ per posar en valor el paper dels empresaris com a generadors de “riquesa” i de “cohesió social”. “Som part fonamental de la democràcia”, ha declarat. Però també ha recordat els 42.000 milions d’euros de dèficit d’infraestructures a Catalunya en el període d’entre 2009 i 2024.
Copa Amèrica
Sánchez Llibre ha defensat la celebració de la Copa Amèrica de Vela, de la qual ha dit que ha estat un “èxit” per a la imatge de Barcelona al món. I ha criticat a l’alcalde de Barcelona, el socialista Jaume Collboni, per dir que havia un èxit i “només 48 hores després” no apostar per una altra edició a Barcelona. Foment seguirà apostant per la Copa Amèrica, que també volen els empresaris valencians, tal com ha recordat Lorenzo. De fet, València ja la va acollir fa anys.