El teixit empresarial i econòmic del Vallès Oriental pren posicions per ser una peça clau en el desenvolupament del hub de la mobilitat sostenible que hauria d’agafar forma al voltant del Circuit de Barcelona-Catalunya, en el sòl industrial dels municipis de Granollers, Parets del Vallès i Montmeló. La indústria de la comarca veu “una grandíssima oportunitat de futur” en el planejament urbanístic de 74,7 hectàrees de sòl -dins del pla director urbanístic del Circuit-, per visibilitzar el pes econòmic que té per al conjunt de Catalunya i per atraure més empreses que garanteixin el creixement de la riquesa.

Actualment, “ja som un clúster industrial importantíssim, que representa el 38% del producte interior brut (PIB) de la comarca, la qual cosa ens permet tenir una economia molt diversificada i, per tant, molt equilibrada per les sinergies entre una indústria molt potent, uns serveis, un comerç i uns atractius turístics que són molt remarcables”, destaca Pep García, president de la Unió Empresarial Intersectorial (UEI). Això no obstant, els empresaris es reivindiquen per consolidar la seva competitivitat. "Mentre el Pacte Nacional per la Indústria es marca l'objectiu d'assolir un 25% del PIB basat en la indústria el 2030, al Vallès Oriental ja en tenim un 38%", segons assegura.

El moment és propici perquè el Govern promou una de les infraestructures bàsiques de la zona: el Circuit de Barcelona-Catalunya. El pla estratègic té per objectiu fer-lo més sostenible ambientalment i econòmicament, amb una clara aposta per la innovació, la digitalització, i perquè esdevingui una infraestructura clau per a la indústria del país. “És un impuls molt important que no podem deixar escapar -assegura García- per aconseguir que el Circuit s’integri més en el territori i perquè les empreses el considerin una infraestructura propera”.

En el marc del qual s’inclou l’acord amb Fira de Barcelona que n’ha assumit la gestió perquè deixi de ser un equipament exclusivament concebut entorn de les grans competicions de motor, a través de nous models de negoci relacionats amb les fires i els congressos, l’oci saludable, els grans esdeveniments musicals i culturals, i la indústria de la mobilitat sostenible.

Un projecte que porta vuit anys aturat

Aquí radica la reivindicació de la indústria vallesana farta d’esperar el desenvolupament del pla director urbanístic (PDU) del Circuit, un projecte aturat des de 2016, quan va ser aprovat per la Generalitat i que comporta el planejament urbanístic de 74,7 hectàrees de sòl en diversos sectors dels municipis de Granollers, Montmeló i Parets, que passarien a tenir usos industrials, comercials, d'oficines, tecnològics, educatius, hotelers, recreatius, esportius i d'esdeveniments.

“Generar un hub de mobilitat sostenible al voltant del Circuit de Barcelona-Catalunya tindria tot el sentit del món”, rebla el president de la patronal comarcal i assegura que hi ha multinacionals i pimes manufactureres del sector de l’automoció, però també de la metal·lúrgia i productes metàl·lics, del cautxú i matèries plàstiques... que treballarien en xarxa i que podrien atraure noves inversions. 

El president de la patronal del Vallès Oriental UEI, Pep García, a la seu de l'entitat. Foto: Albert Segura / ACN

Val a dir que el Vallès Oriental, malgrat ser una comarca amb un teixit empresarial on domina l’empresa petita i mitjana, és la segona comarca de la demarcació barcelonina amb empreses de facturació elevada: gairebé un 5% de les empreses que facturen més de 10 milions d’euros i representen pràcticament el 70% de la facturació comarcal, segons les dades de l’informe de conjuntura econòmica de 2023, elaborat per l’Observatori-Centre d’Estudis del Consell Comarcal del Vallès Oriental. A més, La comarca es consolida en termes de competitivitat, amb una combinació de factors claus com la disponibilitat de sòl, una bona infraestructura de transport, la disponibilitat estratègica i un desenvolupament tecnològic rellevant.

A finals de l’any 2023 es va reactivar la tramitació del pla director urbanístic demanant-ne l'actualització, després de 8 anys de la seva planificació inicial. El març passat, el llavors secretari general d’Empresa i Treball i conseller delegat del Circuit, Oriol Sagrera, va assegurar que l’actualització incideix en una potenciació dels usos industrials, amb una qualificació del sòl més adient ampliï la cartera de possibilitats d’atraure indústria, sobretot vinculada a un sector de la mobilitat, i amb una reducció d’altres usos que hi havia previstos en l’àmbit de l’oci, el comerç o equipaments de serveis.

L’informe de conjuntura econòmica de 2023, elaborat per l’Observatori-Centre d’Estudis del Consell Comarcal determina que les branques d’activitat del sector industrial que més aporten al VAB comarcal són els subsectors de la química i productes farmacèutics, la indústria del cautxú i matèries plàstiques, la maquinària i béns d’equip, metal·lúrgia i fabricació de productes metàl·lics, així com l’alimentació i begudes, branques que suposen més del 60% del VAB industrial comarcal. El sector concentra el 30% de la població ocupada del Vallès Oriental, és a dir, pràcticament 3 de cada 10 treballadors de la comarca hi treballa.