La forta rebaixa del cost internacional dels hidrocarburs (petroli i gas) ha permès que els espanyols s'estalviïn en el primer quadrimestre d'aquest any 3.800 milions d'euros, un 15,3% respecte al mateix període de 2022. En total, la importació d'aquests productes energètics ha suposat entre gener i abril una factura de 21.129 milions d'euros davant els 24.953 milions pagats en el mateix període de 2022. Un estalvi que ha permès, no obstant això, comprar pràcticament les mateixes tones (t), en concret 35,2 milions, un 0,9% menys respecte a les 35,5 milions de tones que es van comprar en el mateix període de l'any passat, segons les dades de la Secretaria d'Estat de Comerç i de l'Agència Tributària.
Tanmateix, malgrat el descens, Espanya continua pagant el petroli i el gas a preus desorbitats si es compara amb 2021, quan la factura es va reduir a la meitat (10.427 milions d'euros davant els 21.129 milions d'aquest 2023),tot i que aleshores es van adquirir 5 milions de tones menys (30 milions). Però també molt per sota de 2019, abans de la covid, quan es van desemborsar 13.492 milions d'euros per les mateixes tones (35 milions) que aquest any.
La comparació del cost que suposa per a Espanya la importació d'hidrocarburs es visualitza millor a través del preu mitjà que s'ha desemborsat per tona. Doncs bé, en el primer quadrimestre de 2023 s'ha pagat 600 euros per t; cent menys que els 702 euros del passat any, la qual cosa explica el descens de la factura. Tanmateix, els 600 euros d'aquest any pràcticament dupliquen els 338 euros de 2021 o els 316 de 2020, anys en els quals el preu del gas i del petroli van baixar bruscament per la caiguda de la mobilitat i la producció industrial a causa de la covid.
Deixant de banda els anys anòmals de la pandèmia, el mercat dels hidrocarburs està lluny d'haver recuperat la normalitat després de l'impacte que va suposar el fort increment de la demanda del gas a partir de l'estiu de 2021 a causa de la recuperació industrial i el posterior efecte de la invasió d'Ucraïna, a partir de març de 2022, que va disparar el preu del petroli i del gas a cotes desconegudes en dècades. Queda, doncs, molt camí per desfer per tornar als 385,4 euros per la tona d'hidrocarbur de 2019 o els 370,6 euros de 2018.
El gas, més inflacionista
Diferenciant per tipus d'hidrocarbur, queda patent que el gas té més responsabilitat en el voluminós creixement dels preus dels últims anys, encara que també ha contribuït amb més força que el petroli en la reducció de la factura energètica pagada per Espanya des de començament d'any. Entre gener i abril, les empreses espanyoles han importat el gas a un cost de 682,1 euros la tona (gas natural i els derivats del petroli), segons la Secretaria d'Estat de Comerç. El que implica una rebaixa de 150,3 euros respecte al preu del primer quadrimestre de l'any passat. En canvi, la tona de petroli s'ha pagat aquest any a 572,2 euros, davant dels 653,5 de l'any passat, la qual cosa suposa una rebaixa de 81,3 euros, la meitat que en el gas.
Però si l'anàlisi es remunta més enrere, el gas ha tingut un comportament molt més inflacionista que el petroli si es té en compte que es pagava a 270,7 euros la tona el 2018 i a 316,6 euros el 2019. La Covid va provocar una caiguda dels preus a 266,7 euros el 2020 amb un sostre de 230,4 euros el 2021. Un preu que es va multiplicar per tres, fins als 832,4 milions d'euros la tona el 2022.
El petroli, tot i que ha mantingut una línia ascendent similar al gas, ha tingut oscil·lacions menors: Espanya el va importar a una mitjana de 399,7 euros la tona en el primer quadrimestre de 2018; a 406,1 euros en el mateix període de 2019; va caure a 333,4 euros el 2020, amb un bon nombre de països en quarantena, i va tornar a descendir a 230,4 euros en els quatre primers mesos de 2021. A partir d'estiu d'aquell any es va iniciar una escalada a l'alça que es va aguditzar amb la guerra el 2022, la qual cosa va portar a 653,5 euros la tona en el primer quadrimestre de 2022 per descendir a 572,2 euros des de començament d'any.
Compres a Rússia
Respecte als països subministradors, els Estats Units repeteixen com el primer proveïdor d'Espanya amb 3.205 milions d'euros en el primer quadrimestre de 2023, dels quals 1.391 milions es van destinar a petroli cru i 1.773 milions a gas. La seva posició en combustibles (dièsel o gasolina) és ínfima, amb 41 milions d'euros en el primer quadrimestre. Les dades contrasten amb els 5.769 milions d'euros desemborsats per Espanya al gegant nord-americà en el mateix període de 2022, dels quals 1.664 milions van ser per adquirir petroli, uns altres 4.046 per a gas —quan el preu estava disparat— i 57 milions per a combustibles. Tanmateix, la factura de 2021, amb els preus molt baixos, va ser de 755 milions d'euros.
De Rússia s'ha reduït l'adquisició de dièsel, encara que ha augmentat la factura en gas. Entre gener i abril s'ha comprat gas per 1.023 milions d'euros i 97 milions en combustible, especialment dièsel. El petroli ha estat zero. Són 600 milions menys que en el mateix període del passat any, pràcticament abans de la invasió, quan es va comprar a Rússia hidrocarburs per valor de 1.632 milions d'euros, majoritàriament dièsel, 577 milions d'euros, uns altres 384 milions en petroli (es va deixar d'adquirir l'abril, després de la invasió) i 699 milions en gas. No obstant això, la factura abonada el 2023 és similar a la de 2021, malgrat la forta diferència de preus, la qual cosa denota que s'ha reduït el nombre de tones.