El 2023, gairebé 4 (3,7%) de cada 100 turismes que es van matricular a Espanya pertanyien a marques xineses. En un sol any, han passat a 5 (4,7%) de cada 100, un increment del 26,3%, quatre vegades més que el 7% amb què van tancar les matriculacions l'any passat. En números absoluts suposen 600 cotxes més, de 35.446 a 48.071, segons les dades de MSI, la consultora del mercat de l'automòbil als que ha tingut accés ON ECONOMIA. Part important d'aquest augment d'unitats matriculades al mercat espanyol està directament relacionada amb l'entrada de nous competidors xinesos, especialment el Grup Chery, que amb les seves marques Omoda (model 5) i el Jaecoo (model 7) van vendre durant l'any 8.880 passats vehicles -7.789 sota l'ensenya Omoda i la resta de Jaecoo. El productor xinès, que comença ben aviat a fabricar a la factoria d'Ebre a Barcelona (antiga Nissan), ha col·locat Omoda com la segona marca xinesa amb més vendes a Espanya i Jaecoo com la quarta, quan l'any passat va vendre 170 omodas i cap jaecoo. Se suma igualment BYD que s'ha consolidat al mercat espanyol i es col·loca com la tercera marca xinesa més venuda a Espanya.
Però les marques d'Omoda no han estat les úniques xineses que van debutar a Espanya l'any passat, fins i tot amb diferència, les més reeixides. També han obert concessionaris les ensenyes Leapmotor amb 253 vendes; Xpeng, amb 65, i Livan amb 65. Però el primer lloc s'ha mantingut, un any més, en mans del fabricant MG, encara que amb uns creixements del 6%, alguna cosa per sota de l'evolució de les matriculacions de turisme l'any passat. El tercer lloc l'ha ocupat BYD i el cinquè, Lynk&Go.
Per canals, les marques xineses creixen a tots els canals si salvem el lloguer les vendes del qual han descendit un 71%. Un descens que s'explica principalment pel canvi d'estratègia comercial de Lynk&Go que ha abandonat el lloguer com a principal nínxol comercial per entrar amb força al canal d'empreses, especialment rènting, i el particular. Això explica el descens de la venda d'aquesta marca que ha decidit vendre exclusivament per internet, prescindint d'una xarxa de concessionaris, la qual cosa els va arrossegar a centrar-se en les llogateres, amb diferència, el canal amb menor rendibilitat.
Canal d'empreses
A més del rentacar, les compres per part d'empreses (sense comptar les de lloguer) de cotxes xinesos van augmentar l'any passat un 131%, segons les dades de MSI; amb una empenta important en rènting (les vendes augmenten un 261%), i les vendes directes a empreses (111%). Però també, han disparat les matriculacions tàctiques (compres dels mateixos concessionaris) un 94%, quan han caigut un 20% en el conjunt del mercat. El canal de particulars també té un fort creixement del 52% si es compara amb el 8,6% del conjunt del mercat.
Respecte a les motoritzacions, malgrat l'imaginari popular, els models xinesos que més es venen no són precisament els electrificats, encara que col·loquen algun model en el top-10. Els seus models amb més estrebada són els gasolina, especialment els més barats, i els de gas a causa de la forta aposta de la marca EVO, amb 4 entre els 10 models més venuts.
Marques xineses: qui és qui
MG: 30.782 turismes (6%). El fabricant xinès, que utilitza el nom de la mítica marca britànica, és responsable de les dues terceres parts dels xinesos matriculats el 2024, amb un model gasolina com a vaixell insígnia: el ZS. L'any passat van vendre 20.386 (+2,9%) unitats i es col·loca com el cinquè turisme més venut a Espanya. Situen també un model en el top-10 dels elèctrics, el MG4, amb 2.668 unitats, però amb un descens del 14%. Per vendes, el MG3 és el segon model del fabricant xinès, amb 2.997 (nou el 2024) i el HS, amb 2.986 (-28%). I es posiciona entre els 10 híbrids endollables amb el MG EHS, 1.559 (-1,7%). MG ja es fa amb els grans fabricants a Espanya i es col·loca al lloc 14, per davant de Ford o Volvo.
Omoda (grup Chery): 7.789 (4.480%). És la gran revelació de l'any passat, no només de les marques xineses, sinó del conjunt del mercat, ja que el primer any ha aconseguit vendre més unitats que marques com Lexus, Mini o Subaru. El model més venut és l'Omoda 5 gasolina, amb 7.578, que començarà a construir-se aquest any a Barcelona, i la resta són versió elèctrica. Aquest any està prevista l'arribada de l'Omoda 3, el germà petit del fabricant xinès.
BYD: 5.394 (760%). El fabricant especialitzat en elèctrics és la tercera gran sorpresa del mercat que s'ha consolidat en passar de 630 cotxes venuts el 2023 a 5.400 l'any passat. El seu model més venut és el Seal U, un híbrid endollable, amb 1.592 matriculacions (nou 2024) i els dos següents són els elèctrics Atto3, 1.231 (+216%) i el Dolphin, 1.154 (578%).
Lynk&Go (Geely): 1.239 (-68%). La marca està recomponent l'estratègia comercial del seu híbrid endollable, abandonant el canal del lloguer, en el qual només ha venut 416 cotxes, quan l'any anterior en va canalitzar 3.735, per endinsar-se en el d'empreses (815) i sense arrencar en particulars (8).
Jaecoo (Chery): 1.099 (nou el 2024): La marca prèmium del fabricant xinès ha arrencat a Espanya amb el Jaecoo 7 en la seva versió gasolina. Aquest any llançarà l'híbrida endollable i arrencarà el top de la gamma aquest any, el Jaecoo 8.
Polestar (Geely): 714 (9%). Juntament amb Lynk&Go i la marca sueca Volvo, propietat del grup Geely, el fabricant d'elèctrics Polestar és la principal aposta del gegant xinès a Espanya. La seva principal venda és el model 2 (559), seguit del 4 (109) i el 3 (46).
DFSK: 333 (-5%): La marca està en retrocés a Espanya al mercat de turismes i amb cinc models al mercat, el 500 és el primer amb unes vendes d'alguna cosa més d'un centenar. No obstant això, el fabricant xinès és més conegut pel seu vehicle comercial, en especial els derivats dels quals ha venut en 2024 366 (-40%).
Shineray: 258 (-56%). Els turismes els comercialitza sota la marca SWN i els comercials com Shineray.
Leapmotor: 258 (nou el 2024). Models electrificats. Comercialitza el TO3 -un utilitari elèctric de 265 km d'autonomia i des de 12.000 euros, dels que va vendre l'any pas 199 i el C10 (versions elèctriques i elèctrica estesa), uns altres 54.
Altres marques
La resta de les marques xineses amb presència a Espanya tenen un pes molt reduït. Xpeng, nouvinguda, va vendre l'any pas 65 cotxes; Judo, 57 (1.325%); Livan, també nouvinguda, és la quarta marca de Geely a Espanya i va vendre 25 cotxes l'any passat; Aiways, elèctrics, va matricular 23 cotxes (-62%); Seres (grup Dongfeng) en va matricular 18 davant 8 el 2023 i Voyah (elèctrics) del mateix grup, 13 el 2024 i 2 l'any anterior; Skywell, també elèctrics, 6; Arcfox (Grup BAIC), elèctrics, 2; i finalment, Maxus, 1, encara que el seu fort són els comercials, amb 600 furgons (-20%) i 8 furgonetes (-55%), l'any passat.