La patronal dels concessionaris, Faconauto, calcula que l'any vinent es deixaran de vendre 175.000 turismes si la Comissió Europea (CE) no fa marxa enrere i apuja les multes als fabricants que no compleixin els nous límits d'emissions. La indústria del motor europea en el seu conjunt -fabricants d'automòbils i components i xarxes de concessionaris- ha mostrat en nombrosos ocasions la seva preocupació per l'entrada en vigor l'any de la rebaixa a 93,7 grams de CO2 per quilòmetre, per a la mitjana dels cotxes que cada marca vengui anualment en el conjunt de la Unió Europea.

L'any vinent cada marca tindrà un dilema. Si no aconsegueix augmentar les seves vendes de vehicles elèctrics, que amb zero emissions puguin baixar les seves mitjanes, es veuran obligats a deixar de vendre els cotxes de combustió amb més emissions que, són, al seu torn, models més potents i rendibles. Amb les noves normes comunitàries, la patronal dels concessionaris creuen que perquè els comptes surtin als fabricants, els elèctrics han de copar el 25% de les matriculacions l'any vinent, uns 235.000 turismes. Però s'espera tancar aquest 2025, amb uns 70.000 d'elèctrics venuts.

Per això consideren que si es queden en xifres similars a les de 2024, les marques podrien deixar de treure al mercat 175.000 cotxes l'any vinent, segons un estudi presentat aquest dilluns per Faconauto. "No veig gaire factible que l'any vinent es puguin vendre aquests 235.000 cotxes electrificats", ha comentat Marta Blázquez, presidenta de la patronal dels concessionaris.

Segons l'opinió de Blázquez, les sancions, lluny d'impulsar la transició cap a una mobilitat més sostenible, generaran un estancament al mercat i dificultaran l'accés dels consumidors a vehicles assequibles i a tecnologies innovadores. Faconauto preveu unes vendes d'1,02 milions de turismes el 2025, la qual cosa representaria un creixement del 4,5% respecte a aquest 2024. Tanmateix, per complir el límit de CO2 per quilòmetre establert per la UE, la patronal dels concessionaris considera necessari que els vehicles de zero emissions sumin un quart de les matriculacions.

Per a Faconauto, eliminar les multes previstes per la UE és clau, ja que aquestes sancions aconsegueixen el contrari del que busquen. En lloc d'accelerar l'electrificació, redueixen l'oferta, encareixen les tecnologies netes i dificulten l'accés dels consumidors. A més, frenen la incorporació de vehicles sostenibles i posen en risc l'estabilitat del sector.