El govern espanyol no estarà obligat a implantar un sistema de peatges a les carreteres dependents de l'Estat a canvi de continuar percebent els fons europeus. Així es contempla en l'acord assolit amb Brussel·les, que evitarà que s'estableixi un sistema de pagament per circular per autopistes i autovies, segons ha avançat La Vanguardia.
Aquest sistema estava previst que entrés en vigor el 2024. Però, després de l'acord amb les autoritats europees, no s'aplicarà a partir de l'any vinent ni en els següents. Ha quedat en paper mullat.
A canvi d'oblidar-se dels peatges, el govern central s'ha compromès a aplicar solucions per reduir les emissions de CO₂. Així, s'inclourà en la futura llei de Mobilitat Sostenible una sèrie de mesures per fomentar el transport de mercaderies per ferrocarril. Aquesta llei va quedar aturada al Congrés dels Diputats arran de la convocatòria de les eleccions generals. La seva tramitació es reactivarà quan es constitueixi el nou executiu.
El més destacat de l'acord entre Espanya i Brussel·les és la supressió de l'anomenada fita 3 per la qual s'obligava a implantar peatges a partir del pròxim any. Concretament, preveia "establir un sistema de finançament per a la conservació i el manteniment de les infraestructures públiques i que internalitzi els costos mediambientals". A més, s'elimina l'anomenada "reforma C1R2" del Pla de Recuperació que obligava a crear "un mecanisme de pagament per l'ús de les carreteres de l'Estat", que començaria a aplicar-se a partir de 2024, "d'acord amb el principi de qui contamina paga".
Manteniment de les autopistes
La consellera de Territori, Ester Capella, ha reclamat a l'Estat que expliqui "com farà el manteniment" de les autopistes sense els peatges si la Comissió Europea acaba suprimint aquesta exigència que va fer a l'Estat. Segons ha dit, a hores d'ara "ja hi ha problemes" de manteniment en vies que són titularitat de l'Estat. A més, ha retret que el govern espanyol faci una petició d'aquesta mena quan no hi ha alternatives per tren per alleugerir el trànsit de camions amb infraestructures com el corredor del Mediterrani pendents des de fa anys. "Anem molt tard. Està molt bé pensar en processos electorals, però les misses han de sortir d'algun lloc", ha lamentat.
La titular de Territori ha recordat que una mitjana de 30.000 camions travessen diàriament l'AP-7 i l'AP-2. "Podem continuar negant-ho, però existeix una emergència climàtica, la qualitat de l'aire no és bona i tenim excés de vehicles circulant perquè no tenim alternatives, Rodalies no funciona com hauria, no tenim resolt el transport de mercaderies. S'han de buscar solucions i no podem fer el mateix que es feia fa 20 anys", ha dit.
Novetats de la nova llei
A canvi de deixar en l'oblit aquestes obligacions, la nova llei de Mobilitat Sostenible introduirà tres novetats: la primera, l'"obligació d'implantar un programa de desenvolupament d'autopistes ferroviàries en aquells corredors en els quals resulti viable i existeixi un interès empresarial per al seu desenvolupament". La segona, l'aprovació d'una "bonificació dels cànons ferroviaris per als tràfics de mercaderies durant un període mínim de cinc anys". I la tercera, el desenvolupament d'"un programa de suport al transport ferroviari de mercaderies" que contempli incentius i un pla de modernització.
La polèmica dels peatges exigits per la Comissió Europea va esclatar en plena campanya electoral de les generals, quan el director general de Trànsit, Pere Navarro, va afirmar en una entrevista que, a partir de l'any vinent, "haurem de posar peatges per una imposició de Brussel·les". La ministra de Transport, Raquel Sánchez, el va desmentir immediatament i el mateix Navarro va corregir les seves declaracions. Finalment, no s'aplicaran peatges després de l'acord entre els executius espanyol i europeu.