El parc automobilístic a Espanya reflecteix un progressiu envelliment. Hi ha més de 15 milions de vehicles que superen els 15 anys d'antiguitat. Això és fruit que, en l'actualitat, el 48,8% dels turismes que hi ha en circulació a Espanya es va matricular fa més de 15 anys. Aquesta és la principal conclusió d'un informe d'Ideauto, basat en dades de la Direcció General de Trànsit (DGT) i difós aquest dimecres per la patronal de fabricants Anfac. Per tipologia de vehicle, l'edat mitjana més important es registra als vehicles industrials, amb 15,1 anys, mentre que els autobusos són els més nous, amb una mitjana d'11,5 anys. Aquests últims són l'única categoria que "rejoveneix" el seu parc.
Tenint en compte que el parc total s'eleva a 31,3 milions -un 19% més que en 2023-, al mateix informe es detalla que l'últim any l'antiguitat dels vehicles s'ha incrementat un 0,5%. Aquest constant creixement unit a la falta de renovació dels vehicles, fan que l'edat mitjana del parc s'hagi situat en 14,6 anys.
A més, gairebé un terç del parc espanyol de vehicles té més de 20 anys, amb un creixement de l'11,2% l'últim any fins a situar-se en 8,7 milions d'unitats. "El 2024 van seguir en circulació més de 8,5 milions de vehicles amb més de 20 anys d'antiguitat, la qual cosa resulta especialment preocupant, no només en termes d'emissions, sinó també en seguretat", ha defensat el director general d'ANFAC, José López-Tafall, en presentar aquestes dades.
A més, els vehicles de menys de cinc anys només representen el 16,4% del total, un percentatge que entre els turismes es redueix al 16,2%.
Per tipus de vehicle, els turismes representen el 84,5% del parc amb 26,5 milions d'unitats (un 1,7% més que un any abans), seguits pels comercials lleugers, amb 4,1 milions (després d'augmentar un 2,7% l'últim any), els industrials amb 616.878 (amb un avenç del 3,4% interanual) i els autobusos amb 64.097 (un 1,9% més).
L'antiguitat perjudica el medi ambient
En termes mediambientals, encara que les dades són relativament positives perquè els vehicles sense el distintiu ambiental han disminuït un 6,9%, encara representen el 26,9% del total. El distintiu classifica els vehicles segons les seves emissions i no tenir-lo indica que el vehicle no compleix els estàndards mínims i pot estar subjecte a restriccions en zones de baixes emissions.
En contrast, els vehicles amb etiqueta C (turismes de gasolina matriculats a partir de 2006 i dièsel des de 2014) han crescut un 5,7%, assolint el 36,4% del total.
Els electrificats (amb etiqueta ECO -híbrids, vehicles de gas o de baixes emissions- i amb etiqueta 0 -elèctrics i hidrogen-) han augmentat un 30% i un 34,9%, respectivament, encara que continuen sent minoritaris, representant només el 8,3% del total.
L'etiqueta B s'atorga a turismes i furgonetes lleugeres de gasolina matriculats des de 2001 i dièsel des de 2006. Aquests han disminuït un 1,8%, representant ara el 29,2% del parc.
Encara que lent, el creixement dels distintius ambientals i l'electrificació apunten a una evolució cap a una flota més sostenible en el futur.
L'electrificació, centrada en autobusos
L'electrificació ha avançat en totes les categories, amb un augment de l'1 punt percentual en autobusos (fins al 2,7%) i de 0,4 punts en turismes (1,7%). Així, el parc de vehicles electrificats ha assolit les 495.086 unitats el 2024, la qual cosa representa l'1,6% del total. Així, es constata un augment d'aquest tipus de vehicles, principalment en els industrials i als autobusos, que van créixer un 73,8% i gairebé un 60%, respectivament.
Malgrat aquest creixement, els vehicles dièsel continuen dominant el parc amb un 58,9% del total (gairebé tres de cada cinc), després d'haver-se reduït un 0,5% respecte a 2023, per quedar en 18,4 milions, seguits dels de gasolina amb un 33,8%. Per canals de propietat, el 75,8% del parc pertany a particulars, amb un increment del 2,6% l'últim any. Les empreses concentren el 14,2%, mentre que el lloguer representa un 1,9%.