La producció de vehicles continua la seva recuperació després de la pandèmia i la crisi de bastament de microxips de 2021 i 2022, i registra un creixement del 10,4% el 2023 respecte a 2022, amb una producció de 2.451.221 unitats. No obstant això, la producció continua un 13% per sota de 2019, any previ a la pandèmia, segons les dades donades a conèixer aquest dimecres per la patronal de fabricants d'automòbils espanyola, Anfac. No obstant això, es detecta un fort retrocés a final d'any, ja que al desembre s'han fabricat 142.052 unitats, un 18,9% menys que el mateix mes de 2022. Segons expliquen des d'Anfac, aquesta caiguda es deu que encara queden algunes irregularitats derivades de les evolucions erràtiques de l'any anterior i de possibles avançaments de producció al mes de novembre.
En el conjunt de l'any passat, la millora en els ritmes d'aprovisionament, l'estabilitat a la cadena de bastament i la positiva evolució dels mercats a Europa han permès que la indústria de l'automoció espanyola segueixi a la senda de millora. Per tipus de vehicle, al desembre es van produir a les factories espanyoles 107.369 turismes al desembre, un 23,1% menys que el mateix mes de 2022, mentre que l'acumulat anual assoleix 1.907.050 unitats (+6,7%). En comercials i industrials, la caiguda al desembre va ser menor, amb un descens del 2,6% sobre el mateix mes de 2022, amb 34.683 unitats i en el conjunt de l'exercici 2023 aconsegueix 544.171 unitats produïdes, el 25,9% de creixement respecte a 2022.
Exportacions
L'any passat s'han enviat exportat 2.201.802 unitats, un 13,9% més que l'any anterior, el que suposa que 1 de cada 10 vehicles "made in Spain" es van quedar a Espanya. L'últim mes de l'any, les vendes a l'exterior han registrat una baixada del 15,4% en comparació amb el mateix mes de l'any anterior, fins a 129.573 unitats exportades. Per destins, al desembre Europa ha representat el 91,4% dels enviaments de vehicles, amb un descens del 13,3% en comparació amb el mateix mes de l'any anterior. Respecte al total de l'any, Europa es manté com a primer destí d'exportació, amb el 90% dels enviaments i un creixement anual del 13,4%. Per països, el TOP 5 els conformen França, Alemanya, Regne Unit, Itàlia i Turquia, sent Alemanya l'únic país que decreix, amb una caiguda de l'1% de les comandes.
Fonts d'energia
Durant 2023, la producció de vehicles de zero i baixes emissions (vehicles elèctrics, híbrids endollables, híbrids convencionals, gas natural i GLP) ha augmentat considerablement, el 59,3% més respecte a 2022, amb un total de 509.219 unitats. El 2023, aquests vehicles han suposat el 20,8% de la producció, 6,4 punts percentuals més que l'any anterior. Quant a desembre, han experimentat un lleuger descens del 7,3% en comparació amb l'any passat, amb un total de 28.833 unitats.
Els electrificats han augmentat el 21,3% -323.255 unitats-, el 13,2% de la producció total. D'elles, 157.751 es van correspondre amb vehicles elèctrics purs (BEV), que augmenten un 24,2% respecte a 2022 i uns altres 165.504 híbrids endollables (PHEV), un 18,7% més que el 2022. Per la seva part, en l'acumulat de l'any, la quota d'electrificats (BEV i PHEV) exportats va ser d'un 13,1%. És també destacable l'augment en la quota de fabricació de vehicles híbrids convencionals, que ha augmentat 3,1 punts percentuals respecte a l'any anterior, augmentant un 114,3% la producció total d'aquest tipus de vehicles el 2023, fins a assolir les 158.702 unitats.
"La producció de vehicles tanca el 2023 amb xifres positives, però encara per sota de les anteriors a la pandèmia i sense aconseguir superar la cota dels 2,5 milions d'unitats. Aquest 2023 ha estat l'any de l'inici de la recuperació en la fabricació al nostre país gràcies a la millora en els ritmes d'aprovisionament, l'estabilitat a la cadena de bastament i l'evolució dels mercats a Europa. Però no hem d'abaixar la guàrdia, ja que el 2024 hem de continuar apostant fort per un sector que genera més de 2 milions de llocs de treball i que és clau per a la competitivitat d'Espanya", ha destacat aquest dimecres José López-Tafall, director general d'ANFAC.