El mercat del transport de mercaderies a Espanya ha mostrat un creixement constant des de començament d'any, amb dades de gener a setembre, i l'augment anual de volum estimat se situa en el 3,8%, respecte a 2023. I continuarà creixent el 2025, entorn també al 4%. El dinamisme del sector està provocat per l'augment de les exportacions dels sectors industrial i agrícola, en comparació amb 2023, segons les dades d'Eurowag, una empresa de la República Txeca que proporciona solucions per al transport de mercaderies per carretera a Europa.
Des de la perspectiva i l'anàlisi d'Eurowag, Espanya és un dels països amb alt creixement al sector del transport per carretera. Amb un volum de 263.382 milions de tones-quilòmetre transportades el 2024, l'oferta es distribueix entre 120.000 empreses. Es tracta d'un sector molt atomitzat, amb la majoria de les empreses operant amb flotes amb una mitjana de cinc vehicles, i centrant-se en operacions nacionals. No obstant això, una quarta part dels trànsits (22%) està en mans de les deu primeres companyies i les cinc primeres controlen el 15% del mercat, evidència Eurowag.
Mentrestant, a Espanya continua pendent l'acabament del corredor mediterrani que hauria d'agilitar el transport ferroviari de mercaderies i la seva intermodalitat amb el transport per carretera per descongestionar les zones viàries amb més densitat de trànsit de camions entre Espanya i la resta d'Europa. Aquesta és una històrica reivindicació del teixit empresarial a Catalunya i el País Valencià, especialment. En paral·lel, també l'associació empresarial Ferrmed ha proposat la implantació gradual a la Unió Europea (UE) del sistema +Firrst, que combina carretera i tren, per descongestionar el "coll d'ampolla" del transport de mercaderies. Ferrmed han identificat els colls d'ampolla actuals i futurs, les terminals intermodals necessàries, els hubs logístics més importants... i proposa solucions adequades, totalment alineades amb els objectius del Green Deal, amb la implementació gradual del sistema +FIRRST.
Carburant, conductors i finances
Filippo Welter, director d'Eurowag España, exposa els reptes a què s'enfronta el sector: la fluctuació dels preus del petroli, l'escassetat de conductors qualificats i un risc de crèdit relativament alt, que afecta, a l'estabilitat financera de les empreses del sector.
Per volum de tones, la posició d'Espanya destaca entre els nou mercats europeus en els quals opera Eurowag -Polònia, Romania, Txèquia, Hongria, Bulgària, Portugal, Eslovàquia i Eslovènia- únicament per darrere dels 377.873 milions de tones-quilòmetre de Polònia. A més, es distancia molt de la resta de destins que mouen entre 65.000 i 22.500 milions de tones-quilòmetre, segons dades d'Eurostat de 2023. Això tenint en compte que el volum de càrrega que ha transitat per les carreteres europees dels 27 països membres de la UE s'ha elevat a 1.856.985 milions de tones-quilòmetre, durant l'any passat.
Per atendre aquesta gran demanda, entre gener i setembre de 2024, a la UE s'han matriculat 249.708 camions, la majoria dels quals (més de 205.000) han estat vehicles pesants de més de 16 tones. A Espanya, les noves matriculacions han sumat gairebé 4.000 camions (3.988 vehicles) d'entre 3,5 i 16 tones, i uns altres 18.732 de gran capacitat. En total, a Espanya s'han matriculat 2.000 vehicles més que a Polònia, per exemple.
La problemàtica sorgeix a l'hora de contractar els conductors. Eurowag adverteix d'aquesta circumstància, que el sector fa temps que denuncia. La companyia assegura que, el 2023, l'escassetat de demanda va assolir la xifra de 30.000 xofers i que, per a 2028, es precisaran 116.000 conductors més.
En aquest capítol, la situació del sector espanyol no dista gaire del polonès, ja que en aquell país la demanda de xofers supero a 29.000 places a l'oferta existeix i es preveu que el 2028 hi haurà 78.000 places per cobrir.
Les dades de la plataforma d'ocupació InfoJobs, relacionades amb el sector del transport a Espanya, confirmen que les empreses de logística i transport tenen dificultats per trobar professionals capacitats i garantir el relleu generacional de les plantilles atraient talent jove. L'Associació del Transport Internacional per Carretera (ASTIC) xifra en 15.000 nous professionals l'oferta de places al sector, que també està mancat d'ocupació femenina. El transport té una baixa representació femenina: elles amb prou feines suposen el 2% dels conductors professionals de camió (a Europa, són el 3%), segons les dades que té l'Organització del Transport per Carretera (IRU).
D'altra banda, i quant a edat, es confirma l'escassetat de talent jove (amb les successives conseqüències lligades al relleu generacional). Els candidats a conductor/a de camions pesats tenen en un 34% dels casos entre 45 i 54 anys, i en un 32% entre 35 i 44 anys. I el 36% dels conductors de camió de transport de mercaderies perilloses tenen entre 35 i 54 anys, segons les xifres facilitades per Infojobs.
En les últimes setmanes, els sindicats espanyols han convocat diverses jornades de vaga per reivindicar la necessitat d'avançar l'edat de jubilació dels conductors a 60 anys, en lloc dels 65 anys establerts. "No es pot consentir que les persones que traslladen béns i persones estiguin en condicions que suposin un perill per a tothom", han advertit els sindicats.
Sostenibilitat
Una de les patronals del sector, la Confederació d'Empresaris del Transport de Mercaderies (CETM) defensa que d'aquí a cinc anys la importància del sector es multiplicarà i es necessitaran cadenes de subministrament molt flexibles i una sostenibilitat competitiva de les empreses. Endinsant-se en aquest tema, Filippo Welter, director d'Eurowag España, comenta que malgrat aquests reptes, el mercat espanyol compta amb empreses clau que lideren la innovació en la gestió de flotes i la sostenibilitat, i s'espera que el sector continuï progressant el 2025.
Welter reconeix que durant el període 2023-2024, hi ha hagut un enfocament més important en pràctiques ecològiques, impulsant la demanda de flotes amb combustibles més sostenibles, com a gas natural, HVO i vehicles elèctrics, que ajuden a reduir emissions. A més, la digitalització i l'automatització tenen un paper central amb un ús creixent de tecnologia innovadora per a la gestió de flotes basada en IoT, targetes de combustible, solucions del SET i eines d'anàlisi de dades que optimitzen operacions i millorar l'eficiència.
Segons el directiu d'Eurowag, el 2025 s'espera que el sector continuï progressant a un ritme similar. Tanmateix, per garantir un creixement sostingut, Welter considera que és crucial que la indústria inverteixi en solucions per abordar els desafiaments globals actuals: la descarbonització i innovació tecnològica. D'una banda, han d'invertir en renovació i modernització de flotes per reduir l'antiguitat del vehicle i les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle i, d'altra banda, accelerar la digitalització de processos i automatització per fer les operacions més eficients, atractives, i sostenibles.