El mercat dels turismes nous va créixer un 8,1% el 2024 i va tornar a superar el milió de cotxes matriculats en assolir els 1.016.66 a l'estat espanyol, xifra que no s'assolia des d'abans de la pandèmia. D'aquests, només 121.800 es van vendre a Catalunya, xifra 3,7 vegades inferior a la de Madrid, on se'n van vendre 456.446. Els turismes electrificats van créixer menys (elèctrics i híbrids endollables), un 2%, i assoleixen tan sols l'11,4% del mercat total, 115.939 cotxes nous, malgrat els plans de descarbonització de la Unió Europea, que preveuen el final dels cotxes de combustió per a 2035.
Encara que els turismes que més creixen i els preferits per la població són els híbrids no endollables, que representen un 38,58% del mercat, els de combustió en continuen sumant més, amb el 37,2% de turismes de gasolina afegit al 9,48% de dièsel, un total d'un 46%.
Per comunitats autònomes, Madrid acumula un 44,9% dels cotxes nous matriculats i lidera la taula amb 456.446 unitats venudes, més del triple de cotxes matriculats que Catalunya, en segona posició amb un 12% i 121.807 unitats venudes. A Andalusia es van vendre 94.244 turismes i ocupa la tercera posició.
La bretxa favorable a la combustió s'eixampla si comptem tots els vehicles, sumant els vehicles comercials i de transport als turismes. Els vehicles a combustió continuen acaparant més quota de mercat que els alternatius, amb un 53% de quota al sumar el 31,6% de cotxes de gasolina i el 22,9% de dièsel. Els híbrids no endollables es mantenen en la suma com la tecnologia preferida, superant els de gasolina i dièsel per separat, a l'assolir un 32,29% de quota i un total de 394.481 vehicles venuts durant l'any, amb un creixement del 28,2% respecte als que va vendre l'any passat.
Els elèctrics representen tan sols el 5,36% de les vendes totals, pel 4,88% dels híbrids endollables, que sumen 125.185 vehicles electrificats, un 10,24%, la qual cosa suposa un lleu descens del 0,38% en el total d'electrificats, que el 2023 van representar un 11,11% del total. El retrocés es deu que s'han venut un 4,97% menys d'híbrids endollables, no compensats per l'increment del 4,21% de cotxes elèctrics.
Al desembre, no obstant això, millora considerablement la matriculació d'electrificats, en vendre's un 41,01% més d'elèctrics que el mateix mes de l'any anterior (9.573), la qual cosa impulsa un creixement del 19,77% entre els electrificats i un augment del 44,24% entre els alternatius al combustible, ja que els híbrids no endollables també creixen un 59,92%.
L'informe publicat per l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (ANFAC) detalla que el 90% de les vendes corresponen als turismes, mentre que els vehicles comercials i industrials i autobusos han descendit un 0,4% amb 125.185 unitats venudes.
I atribueixen a la falta de continuïtat d'ajuts per a vehicles pesats de zero i baixes emissions el baix creixement dels electrificats. José López-Tafall, director general d'ANFAC, assenyala que és necessari "augmentar notablement la xifra d'electrificats per complir les exigències de reducció d'emissions marcades per la normativa". "Per això, des del sector valorem positivament la continuïtat dels ajuts del MOVES fins al 30 de juny de 2025", afegeix. "Serà imprescindible que el 25% de les matriculacions el proper any correspongui a vehicles elèctrics al nostre país", apunta Raúl Morales, director de comunicació de FACONAUTO.