Els espanyols gasten un 14% menys de la seva renda en la compra d'aliments i altres productes de gran consum, en un context marcat encara per les pressions inflacionistes. Així es desprèn del VIII Observatori del Comerç Electrònic en Alimentació, que elabora anualment la patronal dels supermercats Asedas juntament amb la Universitat Complutense i la Universitat Autònoma de Madrid.

L'estudi reflecteix les importants diferències entre els consumidors que fan la compra en botigues físiques, on aquesta despesa es redueix un 13% i els que realitzen la compra de manera online, sent aquesta xifra de fins al 41%. Entre les tendències de consum que destaca l'observatori, es troba l'augment de tiquets mitjans, que reflecteix la recerca de l'estalvi entre els consumidors que acudeixen més vegades als supermercats.

D'aquesta manera, mentre que la freqüència de compra augmenta una mitjana del 14,8%, que es compensa amb un 15,9% de la caiguda de la despesa mitjana de les cistelles de la compra, destacant el 25% dels mixtos en botiga física i el 39% dels onliners purs. En aquest aspecte s'erigeixen per sobre de la resta els compradors en botiga física, que van 65 vegades a l'any a fer la compra (alguna cosa més d'una vegada per setmana).

Més renda, millor percepció i més consum fora de casa

Per part seva, la despesa total cau un 22% en els purament onliners, mentre només s'incrementa un 2% en els consumidors en botiga física. Entre les possibles causes, els experts assenyalen l'augment de la renda entre els consumidors, la percepció de la gent davant d'una situació de recuperació de la confiança després de les crisis i l'augment de la despesa fora de la llar.

"On més es nota és en els consumidors online (amb més capacitat econòmica), que han incrementat per sobre de la mitjana el seu consum fora de la llar. Estem sortint més i consumim menys a casa", ha assenyalat Gonzalo Moreno Warleta, professor associat de l'UAM i vicedegà interí de la facultat de ciències econòmiques i empresarials de la Saint Louis University, durant la presentació de l'informe.

Quant a la fidelitat de la gent als supermercats, els experts destaquen la capacitat d'elecció que té el consumidor. En aquest sentit, l'estudi reflecteix que el 27% dels consumidors reconeix que ha canviat de supermercat, mentre que el 60% visita ara diverses botigues.

Menys consum de carn i peix

D'altra banda, l'estudi confirma una tendència estalviadora que els consumidors estan duent a terme amb aliments essencials. "La gent està menjant menys d'algunes categories, per exemple, a les carns i les aus s'està buscant l'estalvi", ha destacat Moreno Warleta.

D'aquesta manera, l'observatori reflecteix que un 19% dels consumidors busca productes substitutius en carns i fins i tot un 30% ho fa en peixos i mariscos, buscant aliments de menor valor. En la mateixa línia, el 30% busca fruites i hortalisses en establiments diferents de l'habitual i entre el 21% i un 31% dels consumidors opten per un canvi de marca en productes envasats, droguera i perfumeria.

"Seguim amb la sensació de crisi inflacionista i que cal tenir un estalvi en la compra. És curiós saber que els consumidors online, els de més renda, també estan realitzant estalvi i canviant els hàbits de consum", ha assenyalat María Puelles Gallo, doctora en ciències econòmiques i empresarials i professora de màrqueting de l'UCM.

Quant a la percepció d'estalvi, un 39% dels consumidors enquestats creu que ha aconseguit estalviar, davant el 19% que creu que no i el 41% que no està segur d'això. Dels tres tipus de consumidors, els que més clar tenen que han estalviat són els consumidors online. Altres dades representatives mostren que el 81% dels consumidors creuen que el 2023 els preus han continuat pujant