El Ministeri de Treball tirarà endavant l'Estatut del Becari amb el suport dels sindicats amb els quals han firmat aquest divendres un preacord. La intenció del Govern sempre va ser aprovar el text per Reial Decret Llei, pel que es facilita l'aprovació en la Comissió Permanent del Congrés abans de què es així que el nou Parlament. Tanmateix, haurà de convèncer els seus socis, en especial ERC i PNB, que no estan molt acord amb el text pel rebuig de les universitats catalanes i basques. No obstant això, l'últim esborrany manejat aquest divendres deixa fora les institucions públiques del règim sancionador i podrien comptar amb fons per fer front a l'obligació de compensar els becaris per les despeses en què incorri
Antonio Garamendi, president de la CEOE, va comentar fa dues setmanes que no se sumarien a l'acord perquè són contraris a aprovar qualsevol norma que es tramiti amb les càmeres dissoltes. En el fons, la patronal no vol saber res d'un text que ha establert un rígid sistema de sancions i multes per a les empreses que incompleixin amb el reglamentat sobre els becaris, segons expliquen a ON ECONOMIA fonts empresarials coneixedores de la negociació. Yolanda Díaz es va despenjar el 31 de març amb una bateria de multes que imposarà la Inspecció de Treball a aquelles empreses que incorrin en alguna irregularitat contra els becaris. Aquell últim esborrany incloïa multes que van des d'un mínim de 70 a 150 euros i un màxim de 3.751 a 7.500 euros que es mantenen en el preacord.
Tanmateix, amb la CEOE ja anés de la negociació, aquest divendres passat han endurit el règim sancionador, segons el text a què ha tingut accés ON ECNOMIA. Així, s'aplica un apartat nou d'infraccions relatives a la "discriminació" que poguessin patir els estudiants en l'empresa que se sancionarà amb 7.501 a 30.000 euros en el seu grau mínim, 30.001 a 120.005 euros en el seu grau mitjà i 120.006 euros fins a 225.018 euros en el seu grau mitjà. Les discriminacions s'han afegit en un nou apartat l'article 4 del Reial Decret Llei que regula els drets dels becaris i segons es recull en la disposició final segona que desenvolupa les multes, se sancionarà qualsevol discriminació directa o indirecta "per raó d'edat o discapacitat, o favorables o adverses en matèria de retribucions, jornades, formació, promoció i altres condicions de treball, per circumstàncies de sexe, origen, inclòs el racial o ètnic, estat civil, condició social, religió o conviccions, idees polítiques, orientació sexual, adhesió o no a sindicats i als seus acords, vincles de parentiu amb altres treballadors en l'empresa o llengua dins de l'Estat espanyol, així com un tracte desfavorable dels treballadors com a reacció davant d'una reclamació efectuada en l'empresa o davant d'una acció administrativa o judicial destinada a exigir el compliment del principi d'igualtat de tracte i no discriminació".
Entre els drets recollits a l'article 4, l'empresa haurà de garantir la protecció davant la violència i assetjament, inclosa la violència i l'assetjament sexual i a l'assetjament per raó de sexe, identitat i expressió de gènere, així com orientació sexual. En aquest sentit, s'haurà d'aplicar les mesures previstes en l'àmbit de l'empresa per garantir la igualtat efectiva entre homes i dones.
Encara que és la modificació més gran que s'ha negociat aquests dies, també n'hi ha algunes altres de pes. S'inclou un nou punt, el 2.a que determina que són "subjectes responsables de la infracció les empreses" i s'exclou a les organitzacions públiques on també es fan aquest tipus de pràctiques, en la qual cosa podria interpretar com una cessió a la Universitats per recollir el suport d'ERC, el PNB i també Bildu. Igualment, afegeixen que les infraccions caduquen als tres anys comptats des de la data de la infracció.
Resta d'infraccions
Les infraccions inclouen la pràctica totalitat dels preceptes regulats a l'Estatut del Becari. Segons fonts de l'entorn empresarial coneixedores dels debats, la patronal es va queixar a la taula que la regulació proposada pel Govern es preocupava més d'aturar el frau que de la formació dels estudiants. Indirectament, els rectors de les universitats van advertir en una carta remesa als negociadors a la taula de diàleg social -sindicats i patronals- que els costos que suposaven tenir becaris fent pràctiques portaria a les Administracions públiques a no oferir més places, el que suposaria una minva del 60% de l'oferta a estudiants universitaris.
De 70 a 7.500 euros
Al marge de les multes per discriminació les sancions es graduen en dos nivells, segons els muntants econòmics de les multes: en el primer, les sancions suposen de 70 a 150 euros en el grau mínim, de 151 a 370 euros en el medi i de 371 a 750 euros en el màxim i en el segon, les multes en grau mínim s'eleven de 751 a 1.500 euros, en el grau mitjà de 1.501 a 3.750 euros i en el màxim de 3.750 euros a 7.500.
Les sancions en el primer nivell relatives a l'article 3 inclouen les transgressions comeses a la redacció de l'acord o conveni de cooperació i pla formatiu individual. Entre elles, la denominació del centre, l'oferta formativa, els procediments per a la definició dels plans de formació de cada persona, la plasmació dels drets i obligacions dels estudiants, el sistema de tutoria, els horaris de la formació, el règim d'absències, la inclusió en l'acord de la quantia de la compensació de les despeses o de l'assignació econòmica (no es pot considerar com un salari) en el seu cas, doncs té caràcter voluntari. Igualment els omissions en el pla de formació sobre les tasques assignades en el període de formació pràctica.
En el segon nivell, -el de més quanties econòmiques-, se sancionaran les transgressions contra els preceptes regulats en a l'article 2.2, en el 4.1 i el 5. Per incomplir l'article 2.2 se'n multarà a les empreses o institucions que exigeixin als becaris "l'abonament de quantia o contraprestació alguna" per poder realitzar les pràctiques. L'article 4 de l'esborrany l'Estatut del Becari regula els drets dels becaris durant la seva estada formativa i atemptar contra qualsevol dels nou drets que se'ls atorga suposarà sanció. A més, del dret a la no-discriminació les multes de la qual s'han elevat considerablement.
Per no compensar les despeses
Entre tals drets està el de disposar de la informació competeixi sobre el contingut i condicions de la formació; la compensació de despeses que s'hauran d'establir al conveni firmat entre l'empresa i el centre formatiu a què pertanyi el becari que, en qualsevol cas haurà de ser "una quantia mínima suficient per compensar tots aquells en què la persona en formació incorri com a desplaçament, allotjament o manutenció"; a què es respectin els límits i descansos, inclosos dies festius i vacances dels quals gaudeix de la plantilla i el dret que l'estada en l'empresa sigui compatible amb la resta de l'activitat formativa en el centre formatiu, "sempre que la disponibilitat de l'empresa ho permeti".
Igualment, se sancionarà les empreses que no facilitin als becaris tots els serveis amb què comptin les persones treballadores tals com restauració, zona de descans, aparcament o d'altres;" a una adequada tutorització; el dret a la salut laboral i a la protecció davant la violència i assetjament inclosos la sexual; i a la protecció de les persones que denunciïn de tals infraccions. Finalment, l'empresa serà sancionada en aquest segon nivell, si no informa per escrit a les representació legal dels treballadors sobre el contingut dels acords o els convenis subscrits amb els centres formatius, com es recull a l'article 5.