El Parlament Europeu ha aprovat aquest dimecres la revisió del pla TEN-T per completar projectes transeuropeus de transport, com carreteres, ferrocarrils, ponts i túnels transfronterers, per a 2030. Un pla que afecta tota la línia de corredors, inclosa la Mediterrània. Les noves normes sobre les orientacions per al desenvolupament de la xarxa transeuropea de transport han tirat endavant, malgrat que els eurodiputats del PP han votat en contra del reglament pel corredor mediterrani, respecte del qual Brussel·les ha llençat un ultimàtum a Espanya: s'haurà de posar en marxa abans del 2030.
Tot i el no dels populars, la iniciativa tira endavant gràcies a una majoria favorable de 565 vots a favor, 37 vots en contra i 29 abstencions. D’aquesta manera, el pla TEN-T s’ha aprovat aquest dimecres a Estrasburg i inclou com una prioritat immediata tenir enllestides totes les infraestructures per posar en marxa el corredor mediterrani l’any 2030.
Diuen no, però no sumen
Malgrat tot, la votació ha comptat amb el 'no' dels eurodiputats del Partit Popular, que han tornat a anar en contra d’aquesta línia que uneix Andalusia fins a França, tal com ja es van negar a recolzar l’any 2012. Una votació que xoca contra les declaracions del mateix president popular de la Generalitat Valenciana, Carlos Mazón, que havia titllat anteriorment “d’injustificable i intolerable” el retard d’aquesta connexió. En concret, els populars han votat contra un reglament que afavoreix l’agilitat per l’entrada dels fons europeus en els trams de l’aeroport d’Alacant i el Port de Castelló. El País Valencià és un dels trams per on passa aquest Corredor que més deficiències presenta en l’actualitat.
Des del Partit Popular d’Europa ho justifiquen negant que la votació anés en aquest sentit: “Avui no es votava a Europa la inclusió del corredor mediterrani a les xarxes TEN-T. Ja està inclòs des del 2013. Es votava una revisió que excloïa infraestructures claus per a Espanya exigides pel PP i ignorades per presidència espanyola”. Però si anem a la lletra petita del text aprovat, el que demana és que totes les xarxes adscrites al pla TEN-T estiguin acabades el 2030 i, per tant, una d’elles cabdal és un corredor mediterrani al que no han donat suport.
Quines exigències demana el PP?
El 'no' dels populars també s’ha estès a la negativa per millorar les infraestructures i la xarxa de trens de mercaderies i persones en aquest tram, però sí a favor d’altres. De fet, els populars han lamentat que no s’hagin tingut en compte “estructures clau com el tram de Granada-Motril; la reobertura de la Ruta de la Plata; el tram transfronterer Sevilla-Huelva-Faro referent al transport ferroviari de passatgers; i el tram Santiago-Vigo-Ourense de transport ferroviari de mercaderies.
Malgrat el 'no' dels populars, el corredor mediterrani passarà a ser una prioritat per la Unió Europea després d’aquesta votació. D'aquesta manera, per eliminar els colls d'ampolla i abordar connexions pendents, els eurodiputats han recolzat una actualització del pla de la UE per construir una xarxa de ferrocarrils, carreteres, vies navegables interiors i rutes de transport marítim de curta distància connectades a través de ports i terminals a tota la UE. Els projectes actuals inclouen també, entre d'altres, la línia ferroviària d'alta velocitat Lisboa-Madrid, el ferrocarril Bàltic, que connecta Hèlsinki i Varsòvia, i el túnel base de Brenner, entre Àustria i Itàlia.