La Comissió Europea (CE) va imposar aquest dijous aranzels provisionals de fins al 37,6% a les importacions de vehicles elèctrics procedents de la Xina, per compensar els perjudicis per als productors comunitaris causats per les subvencions deslleials que rep aquest sector al país asiàtic. Després de la seva publicació avui al Diari Oficial de la Unió Europea, la mesura s'aplicarà a partir de demà, 5 de juliol, per una durada màxima de quatre mesos. Dins d'aquell termini s'haurà d'adoptar una decisió final sobre els drets definitius, mitjançant votació dels estats membres de la UE. Quan es prengui aquesta decisió, els drets seran definitius durant un període de cinc anys.
La Comissió va arribar a aquesta conclusió nou mesos després d'haver obert d'ofici una investigació antisubsidis a aquestes importacions i mentre continua les converses amb les autoritats xineses per provar de trobar una solució, va informar l'Executiu comunitari en un comunicat. Els drets individuals aplicables als tres productors xinesos inclosos en la indagació ascendeixen al 17,4% per a BYD; el 19,9% per a Geely, i el 37,6% per a SAIC. A més, altres productors de vehicles elèctrics de la Xina que van cooperar en la investigació, però no van ser inclosos a la mostra, estan subjectes al dret mitjà ponderat del 20,8 %, mentre que el que s'aplicarà a altres empreses que no van col·laborar serà del 37,6%. Les xifres es van corregir lleugerament a la baixa en comparació amb els aranzels anunciats el passat 12 de juny, basant-se en els comentaris sobre l'exactitud dels càlculs presentats per les parts interessades, va indicar la CE en un comunicat. La investigació també ha examinat les probables conseqüències i l'impacte d'aquestes mesures en els importadors, usuaris i consumidors de vehicles elèctrics a la UE, va recordar la Comissió.
Segons dades recollides per Brussel·les, la quota de mercat de les importacions xineses manté una tendència a l'alça, amenaçant la indústria automobilística i més de 12 milions de llocs de treball (directes i indirectes). "La indústria europea ha de ser capaç de produir vehicles elèctrics dins la Unió i no dependre de les importacions xineses", assenyala la Comissió.
Malgrat la imposició d'aquests aranzels, des de l'executiu comunitari apunten que les converses amb el govern xinès s'han intensificat durant les darreres setmanes i que la voluntat de la UE és la de trobar una solució "compatible amb l'Organització Mundial del Comerç que adreci les preocupacions de la Unió". En aquest sentit, tant la Xina com les diferents empreses afectades poden presentar arguments i comentaris davant la Comissió durant els pròxims mesos. "Continuem treballant intensament amb la Xina per trobar una solució mútuament acceptable. Qualsevol resultat negociat de la nostra investigació ha de respondre clara i plenament a les preocupacions de la UE i respectar les normes de l'Organització Mundial del Comerç", va indicar Dombrovskis.
Reacció de la Xina
Arran del primer anunci emès el juny passat, la Xina va decidir obrir una investigació per "competència deslleial" en les importacions europees de porc. L'aplicació de nous aranzels tindria un impacte significatiu en la indústria càrnia catalana, ja que la carn de porc suposa el 42% dels productes del país que s'exporten a la Xina.