L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha llançat una advertència als consumidors sobre la despesa que realitzen per omplir el cistell d'anar a comprar: elegir bé el supermercat i anar al que té els preus més ajustats pot oferir-lo un estalvi anual de 1.273 euros. La clau està a anar als establiments més barats. L'últim informe de l'OCU, difós aquest dimarts, conclou que en l'àmbit estatal Alcampo se situa com la cadena de supermercats més barata per fer la compra a Espanya, mentre que Sánchez Romero es manté com la més cara. També esmenta les cadenes locals més barates. Es tracta de Supermercats Dani, que es troba a Granada i Jaén; Tifer, a Castella i Lleó; Deza (Còrdova), Family Cash, i Más Ahorro (Còrdova). En el costat oposat es troben Sánchez Romero, Altoaragon i Amazon.
El lloc de residència o localitat on es fa habitualment la compra és determinant a l'hora de passar per la caixa del supermercat. Així, per sobre de la mitjana anual d'estalvi, la diferència de preus més important entre l'establiment més car i el més barat es produeix a Madrid i arriba fins als 4.148 euros. Li segueix Barcelona amb 2.738 euros i Santa Cruz de Tenerife 1.872 euros. En la situació oposada es troben Getxo amb 508 euros, Sòria amb 501 euros i finalment Ciudad Real on la diferència de comprar tot un any a l'establiment més car i el més barat només suposa 315 euros.
Aquestes dades s'extreuen de l'últim informe elaborat per l'OCU en el que es determina que els productes que componen el cistell d'anar a comprar, han vist incrementat el seu preu en un 3,5% de mitjana des de l'últim estudi. Es tracta d'una pujada a menor de l'experimentada els dos últims anys, però que continua sumant, de manera que, des de 2021, ja suposa un increment mitjà acumulat del 35,5% del preu dels aliments. Malgrat la pujada moderada d'aquest any, OCU denuncia l'elevat nivell de preus que ha restat el poder adquisitiu a les famílies i ha frenat la seva recuperació a nivells previs a la crisi de 2008.
Carrefour Express versus El Corte Inglés
En aquest sentit, destaca que les cadenes de supermercats Carrefour Express, Lidl i Aldi han estat les úniques nacionals en abaixar lleument els seus preus aquest any, per primera vegada després de dos anys de pujades ininterrompudes. En concret, Carrefour Express ha abaratit els seus productes el 0,9% entre maig de 2023 i maig de 2024, Lidl els ha rebaixat el 0,7% i Aldi els ha baixat de preu el 0,6%. Pel costat contrari, destaquen les pujades de preu en El Corte Inglés en un 9,7%, Hipercor en un 8,2% i Supercor en un 7,2%.
Respecte als productes, el 2024, un 63% dels productes que componen el cistell d'anar a comprar ha pujat de preu, segons l'estudi que s'ha realitzat sobre una base de 1.070 establiments a 65 ciutats, incloent-hi els principals els supermercats online. Les pujades han estat generalitzades, però en les categories de drogueria i higiene personal han estat més moderades.
El preu que més s'ha desbordat, una vegada més en els últims mesos malgrat una certa contenció, ha estat el del litre d'oli d'oliva verge extra que, en el període de realització de l'estudi, ha pujat un 80,2%, una pujada que ni de bon tros no s'ha vist compensada amb el descens del preu de l'últim mes. El suc de taronja Don Simón (47,3%) i els plàtans de les Canàries (38,5%) es troben entre els productes que més pugen, també.
Hi ha productes que són més barats: el litre d'oli de gira-sol costa un 23,1% menys, gairebé normalitzant el seu preu respecte a fa dos anys; els tomàquets d'amanida baixen un 20,9% i la margarina un altre 18%.
La marca blanca també puja
L'OCU destaca que els productes de marca de fabricant han pujat de mitjana un 3,8% davant el 2,8% que ho han fet els de marca blanca o econòmica. Adverteixen els experts de l'entitat que, tanmateix, la diferència de comportament es limita als productes d'higiene i drogueria, ja que en aliments i begudes l'increment mitjà és gairebé idèntic. Davant de les fortes pujades de preus dels últims anys i a fi de poder estalviar, moltes llars, sobretot els de menors recursos, s'han vist forçats a modificar de forma significativa els seus hàbits de compra, incrementant el consum de productes de marca blanca.