L'Associació Europea de Proveïdors d'Automoció (CLEPA) ha criticat aquest dimarts el pacte entre els estats membres de la UE per rebaixar i retardar almenys dos anys l'entrada en vigor de la nova norma "Euro 7", posició que les capitals hauran de negociar encara amb el Parlament Europeu.
"Els proveïdors d'automòbils donen suport a l'avenç de l'Euro 7, amb condicions i límits de prova realistes. La proposta de la Comissió podria implementar-se eficaçment amb algunes precaucions prudents", va declarar en un comunicat el secretari general de CLEPA, Benjamin Krieger.
Segons els fabricants de peces, la tecnologia requerida "està disponible i és econòmicament viable", per la qual cosa "retrocedir a l'Euro 6, com proposa el Consell (els països), no és necessari per mantenir la mobilitat assequible i no recolzarà la implementació de límits de qualitat de l'aire més estrictes ni estimularà la innovació a la UE".
La posició de CLEPA contrasta amb la dels fabricants de vehicles, que a través de l'Associació de Constructors d'Automòbils (ACEA) van celebrar que aquest dilluns els països de la UE adoptessin un enfocament que "millora" respecte a una proposta de la Comissió Europea "completament desproporcionada".
Temor de les marques als plans de la Xina i els EUA.
Les marques de cotxes consideren que l'actualització de les normes comportaria càrregues i sobrecostos inassumibles per a un sector en plena transformació cap als vehicles de zero emissions, els únics que es podran vendre a la UE a partir de 2035. En canvi, revisar la normativa podria aportar treball als fabricants de components, un subsector que veurà minvada la seva activitat amb el desplegament del vehicle elèctric, ja que requereix menys peces i reparacions en taller.
"En la pròxima dècada, s'estima que es vendran 100 milions de vehicles de combustió interna a la UE. Aquesta decisió determinarà si la UE tindrà un paper en la definició d'estàndards tecnològics o si deixarà aquesta prerrogativa als Estats Units i la Xina", assenyala CLEPA, que assegura que la normativa rebaixada aportaria "poc o gens a la millora de la qualitat de l'aire".
La contaminació atmosfèrica i la competència amb la Xina, en particular, està estretament relacionada amb les decisions comunitàries relacionades amb l'automoció. D'una banda, la UE està tramitant una revisió legislativa per endurir els límits de qualitat de l'aire, un problema que genera 300.000 morts prematures a l'any a la Unió Europea.
Alhora, el bloc comunitari no vol que la seva indústria de l'automoció, que representa entorn del 10 % del PIB de la UE, es vegi llastada pels ajuts que reben aquestes indústries als Estats Units o la Xina. El vicepresident de la Comissió Europea i responsable de Comerç, Valdis Dombrovskis, iniciarà dissabte un viatge de quatre dies a la Xina en el qual, entre altres punts, discutirà amb les autoritats locals les subvencions públiques que concedeixen als seus vehicles elèctrics.
Es tracta d'una mesura que causa pèrdues per a les empreses europees i que ha motivat que la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen anunciï una investigació per determinar si les pràctiques comercials xineses distorsionen el mercat comunitari.
Segons la Comissió, els vehicles xinesos tenen una penetració del 8% al mercat comunitari -que podria duplicar-se fins al 15% el 2025 de continuar al mateix ritme- i a causa de les subvencions, costen un 20 % més barat que els europeus. Els països del bloc comunitari, a través del Consell de la UE, han de negociar encara la normativa definitiva sobre l'Euro 7 amb el Parlament Europeu una vegada l'hemicicle fixi i aprovi la seva posició negociadora, previsiblement al novembre.