La guerra d'Ucraïna i la conseqüent crisi inflacionària va disparar els preus de la llum i del gas el 2022. El govern central va haver de posar en marxa una sèrie de mesures perquè les llars espanyoles poguessin fer front a les seves factures, que es van disparar fins a xifres rècord. Algunes d'aquestes mesures fins i tot es mantenen ara, com la reducció de l'IVA de la llum des del 21% habitual fins al 10% en el qual es troba ara.

Precisament per això, les dades mostren que des del 2022, les úniques factures que han baixat són les de la llum i el gas, mentre que la del telèfon i l'aigua són fins i tot per sobre que fa dos anys. Així ho ha posat en relleu aquest dijous Josep Mestres, economista de CaixaBank Research, durant la presentació de les noves funcionalitats que ofereix ara el Portal d'Economia en Temps Real de CaixaBank Research.

Des de CaixaBank, que recull dades del consum dels seus clients (té més de 18 milions a Espanya) a més dels TPVs dels comerços, assenyalen que 15% del consum total dels seus clients va destinat a pagar rebuts. La seva mostra és bastant significativa perquè tenen el major nombre de clients a Espanya i la majoria d'ells (un 70%) estan vinculats i tenen domiciliats els ingressos i els rebuts.

Conforme a aquestes dades, el banc assenyala que el 2022 la despesa per rebut "va augmentar de manera significativa" i aquest augment va venir per la pujada de la llum i el gas, després de l'impacte de la guerra i l'augment dels preus. "Va créixer a un ritme molt elevat", recorda Mestres. Tanmateix, arran de les mesures del govern central per pal·liar aquests preus, al llarg dels mesos del 2023, aquestes factures ja estaven per sota del 2022, com també ocorre ara. "La situació està molt normalitzada".

El cas és "molt diferent" en la telefonia, "on els preus estan continguts". O fins i tot en la situació de l'aigua, "veiem com ha augmentat d'una manera significativa per l'augment dels preus de les tarifes", apunta l'economista. I és que, en l'últim any, les grans companyies de telecomunicacions com Movistar, Vodafone o MásMóvil (ara Masorange, per la seva fusió amb Orange) han anunciat pujades de preus importants.

Ja el 2023 va començar amb pujades de preus al sector de la telefonia i en aquest cas es va justificar per la inflació. Però aquest 2024, que la inflació ja està més estabilitzada, han tornat a augmentar les seves tarifes. Així, des del passat 1 de gener els clients de Vodafone paguen entre 0,70 i 4,30 euros més, en funció de la tarifa que tinguin contractada.

En el cas de Movistar, la pujada (també des de gener) ha estat de 2 euros més al mes per les tarifes de només fibra i només mòbil. En el cas de les tarifes combinades, els preus han pujat des dels 2 euros fins als 4 euros mensuals. MásMovil també ha pujat dos euros les tarifes als seus clients des de començaments del 2024. I Orange, fins a 3 euros més al mes, des del mes d'abril passat.

Quant a l'aigua, les diferents Comunitats Autònomes i Ajuntaments han aplicat pujades de preus des de l'inici de la sequera, la qual cosa ha disparat les factures. En determinats municipis, fins i tot un 11%.