L'associació de consumidors Facua ha denunciat fins a una desena de fabricants d'automòbils, entre els quals es troben BMW, Fiat Chrysler, Ford, Honda, Nissan, Opel, Hyundai, Toyota, Renault i PSAG Automóviles per aparentment haver pactat inflar els seus preus entre 2006 i 2013. En concret, Facua-Consumidores en Acció ha reclamat a les demandes indemnitzacions per a 766 socis de la federació que van comprar vehicles nous en concessionaris oficials de les marques implicades.

L'última de les deu demandes es va presentar dimecres passat 12 d'abril, mentre que la bateria d'actuacions judicials es va iniciar el mes d'octubre passat i s'ha dut a terme als jutjats del mercantil de Barcelona, on tenen les seves seus socials Honda i Nissan; Valladolid, on és Renault; Saragossa, on té la seva seu Opel; i Madrid, on tenen els seus domicilis els altres sis fabricants.

Sancions als fabricants per intercanviar informació "sensible i estratègica"

Els afectats que Facua representa en aquestes demandes van adquirir automòbils de quinze marques dels fabricants que suposadament van conformar el càrtel per elevar els preus: Alfa Romeo, BMW, Citroën, Dacia, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Jeep, Lexus, Nissan, Opel, Peugeot, Renault i Toyota. Per la seva part, el juliol de 2015, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) va dictar una resolució mitjançant la qual va sancionar múltiples fabricants pels acords que havien assolit per intercanviar informació comercialment "sensible i estratègica", que afectava la distribució i comercialització de tots els vehicles distribuïts a Espanya.

En concret, aquests acords suposarien una pràctica "anticompetitiva" prohibida per la llei de defensa de la competència en disminuir, entre altres, la incertesa en el procés de determinació de preus que no hagués existit sense aquests. La resolució va ser recorreguda per una gran part dels sancionats, dictant-se al llarg de 2021 diferents sentències del Tribunal Suprem que, majoritàriament, van desestimar els recursos plantejats.

La resolució de la CNMC assenyalava que "la disminució de la competència generada per tals intercanvis d'informació durant els períodes en què es van produir s'han trasllat al consumidor final en forma de menors descomptes, polítiques comercials menys agressives per part de les marques i un menor esforç per distingir-se de les altres empreses amb uns serveis de més qualitat".

Consultes i reclamacions a Facua

El 2022 es van presentar 53.448 consultes i reclamacions contra empreses a la plataforma de defensa al consumidor Facua. D'aquestes, un 23% van ser destinats al sector automobilístic, un 15,2% a les companyies energètiques i un 13,3% a la banca. El sector automobilístic es va veure afectat per la campanya de Facua per acompanyar als consumidors en les reclamacions pels milers d'euros que el sector els va cobrar de més entre els anys 2006 i 2013 per culpa del càrtel que van formar més d'una vintena de fabricants, tal com va sancionar la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).

El Tribunal Suprem va ratificar les multes als fabricants l'any 2021. Des d'aleshores, hi ha hagut una allau de reclamacions, moltes d'elles gestionades per Facua, que va posar a disposició dels consumidors un web de consulta. Els compradors de Citroën, BMW, Jeep, Dodge, Chrysler, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Ford, Opel, Toyota, Lexus, Peugeot i Hyundai tenien de termini fins a diferents mesos de l'any passat per presentar les reclamacions. En els casos d'Audi, Seat, Skoda i Volkswagen, en canvi, ha prescrit i les reclamacions ja no es poden dur a terme.