Facua-Consumidors en Acció ha posat en marxa una plataforma d'afectats pel càrrec extra per viatjar amb equipatge de mà i altres presumptes irregularitats comeses al sector aeri, com els sobrepreus per imprimir la targeta d'embarcament a l'aeroport o asseure's al costat d'una persona dependent. Els usuaris poden afegir-se a la plataforma des del web FACUA.org/aerofraudes.
El secretari general de Facua, Rubén Sánchez, ha explicat els detalls d'aquesta nova plataforma en una roda de premsa celebrada aquest dilluns a Sevilla, en la qual a més ha advertit les aerolínies que estaran atents a possible "pactes col·lusoris" per apujar els preus que podrien vulnerar la llei de defensa de la competència.
"Facilitarem mecanismes per reclamar tant el càrrec extra per viatjar amb equipatge de mà, com altres càrrecs irregulars que aplica el sector aeri", ha explicat Sánchez afirmant que la suma d'accions dels consumidors en paral·lel al tràmit de la macromulta de 150 milions d'euros imposada a quatre companyies aèries pot derivar en l'erradicació d'aquesta pràctica i posar fi a "una il·legalitat que fa ja sis anys que es comet".
El Ministeri de Consum va sancionar la setmana passada amb més de 150 milions d'euros Ryanair, Volotea, Vueling i EasyJet per l'aplicació de càrrecs extres als usuaris per pujar equipatge a bord, per la selecció de seient quan el viatger va acompanyat per nens o persones dependents, per la falta de transparència en la informació contractual, així com pel cobrament de la impressió de la targeta d'embarcament a l'aeroport.
Assessorament per reclamar
Facua facilitarà els consumidors que s'afegeixin a aquesta nova plataforma assessorament sobre com reclamar la devolució de les quantitats cobrades il·legalment per les aerolínies, els assessoraran sobre els càrrecs realitzats i els indiquen els mecanismes i les instruccions precises per dur a terme aquesta reclamació.
Els equips jurídics de l'associació prepararan els seus socis de ple dret les demandes judicials necessàries per reclamar la devolució del recàrrec per l'equipatge de mà. L'organització va explicar que aquestes accions poden dur-se a terme en els tribunals sense cost, en no ser obligatori acudir amb advocat ni procurador.
Facua reconeix que la resolució definitiva de la sentència podria demorar-se anys tenint en compte que les aerolínies poden elevar el seu recurs davant del Tribunal Suprem, no obstant això, insten els consumidors a reclamar i a les comunitats autònomes a sancionar les pràctiques que es considerin irregulars.
"Si milers de consumidors emprenen actuacions de demandes judicials contra les aerolínies dotant-se de les mínimes proves que necessiten, que és justificar que els han cobrat un sobrepreu per viatjar amb equipatge de mà; si milers de consumidors batallen en els tribunals sense cap cost, perquè no estan obligats a anar amb advocat ni procurador; possiblement el sector es vegi abocat, quan vagin succeint-se i transcendint públicament les sentències favorables als consumidors, a erradicar la pràctica i a deixar de cobrar un extra", asseguren des de Facua.
Denúncia a les aerolínies
L'Associació de Línies Aèries (ALA) assegurava aquest divendres que, de moment, cobrar per l'equipatge de mà no és una pràctica il·legal, perquè les sancions del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 encara no són en ferm i perquè, a més, les aerolínies afectades tenen l'opció de presentar recursos.
Des de Facua es qualifica d'"amenaça" per part de les aerolínies l'advertència que 50 milions de passatgers es veurien obligats a contractar serveis addicionals que no necessiten. "S'està condemnant als usuaris a patir una denigració, fins i tot havent de fer coses que no tenen cap lògica jurídica", asseguren des de l'associació, que assegura que es mantindran "molt atents" al que facin les aerolínies.
"Perquè potser davant de la reacció del sector hi ha noves denúncies contra ells per determinades pràctiques que impliquin pactes col·lusoris per apujar tots els preus i dur a terme tots la mateixa pràctica, la qual cosa podria vulnerar la llei de defensa de la competència", alerten des de l'organització de defensa dels consumidors. Així mateix, Facua interposarà noves denúncies davant de les autoritats de consum autonòmiques per reclamar l'aplicació d'una sanció econòmica per cada associat que pateixi aquestes irregularitats.
Des de l'associació, s'assegura que les administracions no poden obligar l'aerolínia a tornar els diners però sí que poden sancionar-la per la il·legalitat. "Si l'administració sanciona per cada denúncia presentada de forma paral·lela a les demandes judicials això pot provocar que a l'aerolínia li surti extraordinàriament car haver comès aquest frau, perquè, d'una banda, haurà de contestar en els tribunals i tornar els diners defraudats, però a més haurà també de pagar una sanció econòmica per cada vegada que hagi defraudat aquests diners a un consumidor", justifiquen.
La quarta posició en denúncies
Les companyies aèries van ocupar l'any passat la quarta posició entre els sectors més denunciats pels consumidors en l'associació de consumidors. El del transport, amb les aerolínies com a grans protagonistes, va generar el 9% de les reclamacions tramitades pels equips jurídics de l'associació.
Facua denuncia el cobrament il·legal del recàrrec per l'equipatge de mà des de finals del 2018, quan va implantar aquesta pràctica Ryanair, a la qual després se li van sumar altres companyies. Denúncies que han donat com a resultat les devolucions dels recàrrecs a nombrosos consumidors i la històrica multa de més de 150 milions d'euros per aquesta i altres irregularitats imposada per la Secretaria General de Consum del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 que va transcendir divendres passat.
El 2023 la Direcció General de Consum de les Balears va arxivar els quatre expedients sancionadors que tenia oberts —dos dels quals fruit de les denúncies de Facua contra Ryanair i Vueling— per inhibir-se en favor del ministeri a fi que les quanties de les multes fossin molt més elevades.
Les aerolínies veuen precipitat fomentar les reclamacions
Per la seva part, l'Associació de Línies Aèries (ALA) considera precipitat que les organitzacions de consumidors, en aquest cas Facua, estiguin fomentant que els viatgers comencin a reclamar ja per pagaments indeguts de suplements de bitllets d'avió, perquè la sanció imposada per Consum a quatre línies aèries (Rynair, Vueling, EasyJet i Volotea) encara no és ferma.
El secretari general d'ALA, Javier Gándara, ha explicat en una comunicació enviada als mitjans que la resolució coneguda divendres passat —que multa amb 150 milions a aquestes aerolínies per cobrar per pujar equipatge a bord i per elegir seients, entre altres serveis— encara no és ferm, ja que hi ha recurs de cassació, davant del mateix ministeri, i després la via judicial ordinària.
En aquest sentit, ALA afirma que la pràctica de cobrar un suplement per pujar una maleta de cabina a l'avió és "perfectament legal". "Ens causa veritable estupor —afegeix Gándara— veure com algunes institucions que es diuen defensores dels drets dels consumidors estiguin aplaudint una mesura que, en el millor dels casos, farà que prop de 50 milions de passatgers acabin pagant més pels seus vols i pagant per serveis que no necessiten".
De la mateixa manera, l'associació d'aerolínies recorda que, "en el pitjor dels casos", si la mesura s'aplica només a Espanya, pot afectar la principal font d'ingressos, el turisme, i demana que tots els països dins de la Unió Europea es dotin d'unes regles úniques.