Pocs dies abans de l'inici de la campanya de Nadal, la cadena de distribució Eroski ha anunciat que preveu elevar les seves vendes un 3% durant el període i invertirà 22 milions d'euros en ofertes i promocions per "ajudar les famílies a estalviar durant aquestes setmanes". En aquest context, la companyia ha seleccionat un centenar de productes que seran els ofertones del Nadal, a més de comptar amb 2.000 productes amb descomptes del 70% en la segona unitat i milers de cupons d'estalvi per ajudar les famílies.

En aquest sentit, la directora comercial de Grup Eroski, Beatriz Santos, ha assegurat que per Nadal les famílies gasten entre un 25% i un 30% més, fins als 120 euros de mitjana per llar, i ha agregat que les cistelles de la compra per Nadal solen ser més gran. A més, ha recordat que Eroski es juga el 10% de les seves vendes durant la campanya nadalenca.

La xocolata, el producte que pujarà de preu

Respecte als preus, la directora comercial ha precisat que la inflació s'està contenint, i per això, de mitjana, no s'esperen grandíssimes pujades de preu i preveu que sigui un Nadal "alegre". D'aquesta forma, hi haurà algunes categories que mantindran els seus preus, com és el cas dels escumosos, els ibèrics (que sí que tindran pujades a priori), la gamba i el llagostí, mentre que els que pujaran serà la xocolata, que "està disparada", el be i el boví.

Així, les categories nadalenques suposen el 43% de la cistella de les llars amb els dolços i torrons com el més sol·licitat, seguit del peix i marisc fresc i congelat, que és "un hit de Nadal", caves, vins i altres begudes, be i boví, xarcuteria, patés, espàrrecs, joguines decoració de Nadal, tecnologia, llibres i papereria.

Els sèniors, els que més gasten per Nadal

L'estudi sobre els hàbits de consum per Nadal revela les diferències en la despesa addicional entre les comunitats autònomes, on Extremadura lidera el creixement amb una alça del 43%, seguida de Castella-la Manxa (42%) i Castella i Lleó (39%) davant les Balears, que se situa en el costat contrari amb un increment del 17%. Per tipologies de famílies, els sèniors són els que més gasten a Nadal, amb un increment de fins al 38% en les seves despeses, ja que solen exercir com els amfitrions durant aquestes jornades festives.

Respecte als mesos que concentren les compres, en alimentació el desembre concentra el 57% de les compres nadalenques, ja que l'octubre concentra el 14% i novembre el 29%. "Les ofertes al desembre són més potents en alimentació, això no passa en tecnologia o joguines, on les compres sí que s'avancen", ha explicat Santos. D'aquesta forma, per a algunes categories el desembre és el seu mes, com és el cas dels torrons, bombons i dolços, on el 50% es ven aquell mes, seguit pels patés (36%), escumosos (28%), be (22%) i joguines (31%).

D'altra banda, el canal preferit per fer aquestes compres és l'hipermercat, que és el "gran rei de Nadal", ja que les vendes creixen un 4% i el tiquet mitjà s'eleva un 20% més que la resta de l'any, mentre que el canal digital es manté estable en l'alimentació durant aquest període, ja que per Nadal no incrementa el seu pes.