Les visites de grans estrelles de la música com Coldplay, Bruce Springsteen o Taylor Swift es tradueixen en importants beneficis per als establiments de Madrid i Barcelona, on solen recalar les gires internacionals. Els festivals de música al país segueixen a l'alça i preveuen més assistents i una major facturació aquest any. Tanmateix, els beneficis finals per als promotors podrien no ser tan elevats, amenaçats per la inflació i les crítiques a la seva sostenibilitat.
L'any passat, la indústria de la música en directe va facturar 459,2 milions d'euros en vendes d'entrades, molt per sobre dels 382,5 milions de 2019, abans de la pandèmia, segons dades de l'Anuari de la Música en Directo. Una gran part del pastís va provenir dels festivals de música, ja que només els 10 més freqüentats van vendre 2.259.183 entrades al llarg de 2022, un número que, segons les previsions del sector, se superarà aquest any. Malgrat que, per exemple, el Primavera Sound no va aconseguir esgotar localitats per a la seva edició a la capital catalana, sí que van penjar el cartell de sold out el MadCool, el Sorral Sound i el FIB Benicàssim, a més el BBK va comptar amb més assistents que en l'edició anterior.
Pluja de milions per a les ciutats
En l'última edició, el Bilbao BBK Live va deixar 26,5 milions d'euros a la ciutat basca, segons la promotora Last Tour i l'Ajuntament; mentre l'O Son do Camiño 2023 calcula un impacte de més de 20 milions; el Primavera Sound uns 150 milions a Barcelona, i 42 milions xifra la promotora del FIB a Benicàssim. La seva realització també es nota en l'ocupació: El BBK va crear 3.000 llocs de feina, el FIB, uns altres 2.300 entre directes i indirectes, i l'O Son do Camiño, 5.000, també entre directes i indirectes. La majoria se centren en tasques de logística, muntatge, càtering, seguretat, il·luminació, serveis, so o audiovisuals, en moltes ocasions, sota contractes precaris.
Impacte de la inflació al sector
"Sens dubte, els festivals s'han posicionat com un sector a l'alça", assenyalen a EFE des de l'Associació de Festivals de Música (FMA). Per contra, el creixement en el nombre d'assistents i, per tant, en la facturació dels festivals no té per què traduir-se en un ascens igual de pronunciat en els beneficis per a les promotores. "La inflació rebaixa una mica l'eufòria del sector i els guanys no creixeran tant a causa de l'increment dels preus, que ha estat assumit per les mateixes empreses," afirma l'economista i especialista en el sector musical, Albert Guivernau, a l'agència de notícies.
Malgrat aquest escenari, els pronòstics no apunten a una contracció del sector, almenys a curt termini. Segons l'Associació de Promotors Musicals a Espanya, aquest 2023 se celebraran més d'un centenar de festivals, la majoria a Madrid, Catalunya i Andalusia. Tanmateix, entre ells no hi haurà el Reggaeton Beach Festival ni el DCODE, que no s'han dut a terme per motius de seguretat i caiguda del cartell, respectivament, mentre que l'edició madrilenya del Primavera Sound no se celebrarà el 2024.
"Existeix saturació i la bombolla existent pot explotar", indica l'economista i membre de l'Associació de Dones i Impacte Musical, Paula Simó. "La cancel·lació d'un festival de gran envergadura és un fet dramàtic per al sector. Molts professionals deixen de cobrar, les promotores poden arribar a arruïnar-se, per la qual cosa val la pena, abans de llançar-se a muntar un festival, pensar si de veritat és el que aquest territori necessita. Si els impactes positius no es queden al lloc, però sí els negatius, sens dubte no és una bona política de desenvolupament", puntualitza.
Turisme de festivals
A més, els festivals s'han convertit també en reclam turístic, tant en l'àmbit nacional com en l'internacional. Per norma general, el públic espanyol supera l'internacional, encara que hi ha esdeveniments, com el Primavera Sound, en els quals la majoria d'assistents provenen de fora del país. "Espanya és la primera destinació del món en turisme de festivals musicals, un sector que ha crescut a un ritme del 70% anual en els tres últims anys", acaba Simó.