Els sindicats desconvocaran la primera vaga de la història de la Seguretat Social, fixada per al setembre, després d'assolir un acord amb el ministeri de José Luis Escrivá aquest dilluns. La Seguretat Social s'ha compromès amb els treballadors a accelerar la creació d'una nova Agència Estatal, congelada des de juny de l'any passat, i a contractar 2.500 treballadors, segons han explicat a ON ECONOMIA fonts sindicals. Així, aplana la transició cap aquesta nova oficina única i respon a una part de les actuals mancances de personal, que els treballadors fa mesos que denuncien i que provoquen saturacions, errors i demores en la gestió de pensions i subsidis com l'Ingrés Mínim Vital.
"La reestructuració de la Seguretat Social permetria optimitzar els recursos i millorar la capacitat de gestió", reconeixen aquestes mateixes fonts, que, tanmateix, alerten que això derivarà en un alt grau d'interinitat, ja que aquests 2.500 treballadors estarien en aquesta situació fins que es consolidin amb la creació d'aquesta nova Agència que agruparia la Tresoreria General de la Seguretat Social, a l'Institut Nacional de la Seguretat Social i a altres entitats gestores. Fonts del ministeri reconeixen que les negociacions amb els sindicats estan "molt avançades" a falta de la signatura de demà, mentre que des d'UGT i CSIF, dos dels principals sindicats implicats, donen per fet que aquest dimarts, quan estan convocats a les 16h30, es firmarà l'acord.
En el document de l'acord, a què ha tingut accés ON ECONOMIA, es posa èmfasi que l'Agència de la Seguretat Social "és un mandat recollit en la recomanació vuitena del Pacte de Toledo". Les noves contractacions, recull el document, es fan per "predisposar les actuals estructures organitzatives per a la futura agència, de manera que puguin integrar-se i ser operatives des del moment de creació de l'Agència".
Fa mesos que els sindicats reclamen que la falta de personal a les oficines deriva en altes càrregues de treball i incapacitat per gestionar serveis com l'Ingrés Mínim Vital, amb un important embús tant presencial com telefònic, que va arribar a motivar que quatre milions de trucades es quedessin sense respondre l'any passat.
Entre les reivindicacions dels col·lectius sindicals hi ha també la millora de l'atenció al públic i que deixi de ser obligatòria la cita prèvia per ser atès en la Seguretat Social, ja que resulta molt complicat aconseguir-la, genera exclusió digital i, a més, està proliferant la revenda il·legal de cites com ja va passar al seu dia amb Estrangeria. Fonts sindicals expliquen a ON ECONOMIA que divendres passat es va revisar la cartelleria que fixava com a obligatòria la cita prèvia per ser atès. "Ens sembla bé que es fomenti la cita prèvia, però no que es pugui atendre sense cita i el que això implica per a persones vulnerables", adverteixen aquestes fonts.
Al document de l'acord que es firmarà aquest dimarts, s'estableixen algunes de les bases de la nova Agència. Es preveu que sigui més oberta i que existeixi una facilitat en trasllats i adequació de recursos humans, comptarà amb subcomitès de seguretat i salut provincials per a la prevenció de riscos laborals i els treballadors podran tenir un dia de feina no presencial si així ho sol·liciten.