La reunió celebrada entre Iberia i els sindicats CCOO i UGT en el Servei de Mediació i Arbitratge de la Comunitat de Madrid (AVENC) ha finalitzat sense un acord que pugui frenar la vaga prevista entre el 5 i el 8 de gener en els serveis d'assistència a terra (handling en rampa), coincidint amb Reis i el final de les vacances de Nadal. Amb aquest desacord, pràcticament un centenar de companyies aèries podrien veure's afectades per la vaga que s'acosta als aeroports espanyols aquest Nadal.
Tot apunta al fet que si no hi ha canvis d'última hora en aquells dies, fins a 29 aeroports es podrien veure afectats, entre ells Madrid i Barcelona, a més de Palma de Mallorca, Màlaga, Alacant, Gran Canària, Tenerife Nord, Tenerife Sud, València, Sevilla, Eivissa i Bilbao, amb gran afluència de viatgers aquests dies. La mobilització no només afectarà Iberia, sinó que complicarà les operacions de més de 90 companyies aèries a les quals dona servei d'handling a la xarxa d'Aena.
Iberia ha assegurat després de la reunió que lamenta "profundament" la negativa dels sindicats a desconvocar la vaga prevista per a la pròxima setmana i reitera la seva disposició al diàleg. "Per poder avançar en qualsevol mena de negociació, Iberia manté la seva condició imprescindible que es desconvoquin les aturades, que causaran un dany innecessari i injustificat als milers de viatgers que tornen en aquestes dates de les seves vacances de Reis", assegura l'aerolínia a Europa Press. Iberia reitera que el V Conveni del Sector garanteix "absolutament" tots els llocs de treball, així com totes les condicions salarials i extrasalarials per tota la vida en un procés subrogació.
Llocs de treball "assegurats", segons Iberia
L'aerolínia havia proposat la creació un model "híbrid" participat per una empresa del Grup IAG, "fins i tot explorant la possibilitat que aquest vehicle fos 100% del grup als aeroports on tingués sentit", que realitzaria l'handling per a totes les aerolínies de IAG als vuit aeroports. Els sindicats van rebutjar aquest pla i el qualificaven de "trilerisme" i "prestidigitació". Per això, sol·licitaven un pla de viabilitat del negoci de l'handling d'Iberia; solucions per als vuit aeroports afectats, en els quals els treballadors han de quedar emparats pel conveni d'Iberia, i un ERO pactat si hi ha excedents de plantilla.
L'aerolínia insisteix que tots els llocs de treball en els serveis a terra dels vuit aeroports estan garantits per la subrogació, per la qual cosa no hi ha ni destrucció d'ocupació ni eliminació directa de llocs de treball, a més que s'asseguren les condicions laborals pactades.
Es garanteix el salari calculat amb base en els últims 12 mesos, la mateixa jornada anual i dies de vacances que l'últim any, l'antiguitat del treballador, el mateix tipus de contracte i grup laboral, la revisió salarial establerta en conveni, així com els drets adquirits sobre l'ús dels bitllets d'avió i els plans de pensions.
Pèrdua de competitivitat
Per a Iberia, l'autohandling suposaria un "important impacte" en els seus comptes, especialment per la notable pèrdua de competitivitat. "L'autohandling als vuit aeroports clavaria un cop definitiu al futur del negoci del servei de terra", asseguren des de l'aerolínia.
"Una vaga en plenes festes de Reis només causarà enormes perjudicis, especialment, a milers de viatgers que escullen aquestes dates per gaudir amb les seves famílies", advertia l'aerolínia, que recordava que convocar una vaga en aquestes dates nadalenques podria afectar més de 90 companyies aèries.