Fira de Barcelona i Circuits de Catalunya han donat el tret de sortida aquest dimecres a la nova societat Fira Circuit que impulsarà la gestió i explotació de l’activitat del Circuit de Barcelona-Catalunya, a Montmeló. Amb la creació de Fira Circuit, participada íntegrament per Fira de Barcelona, Circuits de Catalunya s’assegura uns recursos anuals que permetran reduir les aportacions públiques que la Generalitat fa sistemàticament per mantenir la infraestructura i el funcionament del Circuit de Montmeló. L'estalvi que es garanteix a la Generalitat és un dels eixos bàsics d'aquest acord, tal com han reconegut totes les parts implicades en l'acord, durant l'acte institucional de presentació de Fira Circuit que s'ha fet aquest dimecres a les instal·lacions del Circuit. En els dos últims anys, la Generalitat ha aportat uns dos milions d'euros anuals a aquesta infraestructura, en forma de subvencions.
El tret de sortida a la societat Fira de Circuit és un acord a 20 anys, que ha establert les condicions per als dos primers exercicis 2025 i 2026. Així doncs, Fira Circuit pagarà una quantitat fixa anual de 9 milions d’euros el 2025 i de 10 milions el 2026, més un variable sobre els ingressos anuals del 25% fins a una facturació de 45 milions i del 20% si se supera aquesta xifra de negoci. Aquests recursos s’obtindran de la gestió i l’explotació de les instal·lacions del Circuit de Montmeló que assumirà Fira de Barcelona -sempre a través de Fira Circuit- i que se centralitzarà en nous models de negoci per a la infraestructura automobilística i que estaran relacionats amb les fires i els congressos, l’oci saludable, els grans esdeveniments musicals i culturals, i la indústria de la mobilitat sostenible. El contracte per explotar i gestionar l’activitat del Circuit de Barcelona-Catalunya entrarà en vigor el gener de 2025 i té una durada de 20 anys.
La Fórmula1 i el tren
La nova aliança amb la Fira de Barcelona no afectarà la titularitat dels actius ni tampoc dels contractes d'F1 i MotoGP, que seguiran sent propietat de Circuits de Catalunya i que serà la societat que mantindrà les aliances i de qui dependrà la renovació dels actuals contractes per a les proves dels campionats automobilístics. L'acord amb Fira de Barcelona "dona una situació més competitiva en tots els esdeveniments que vulguem acollir, però queda clar que el contracte separa l'arrendament d'industrial i econòmic de la titularitat del contracte d'F1 i de MotoGP, que queda en la societat patrimonial de Circuits de Catalunya i, per tant, serà qui seguirà mantenint les relacions amb l'F1 i la MotoGP, per a les negociacions de la renovació dels contractes actuals i els cànons corresponents que finalitzen el 2026. Però sent dubte, ens donarà més musculatura i capacitat de persuasió per renovar, sens dubte", ha assegurat Oriol Sagrera, conseller delegat de Circuit de Barcelona-Catalunya.
Aquesta 'capacitat de persuasió' pren més volada a hores d'ara quan la Comunitat de Madrid, i molt especialment la seva presidenta Isabel Ayuso, ha entrat en competició amb Catalunya per emportar-se la celebració del campionat mundial de Formula1. Des de Madrid s'assegura que "l'oferta de Madrid en serveis públics, de transport i sanitaris, juntament amb l'oferta privada, és imbatible" per emportar-se el Gran Premi de Formula1. Potser per això, durant l'acte d'aquest dimecres a Montmeló, el president del Consell General de Fira de Barcelona i alcalde de la ciutat, Jaume Collboni, ha anunciat que està previst "connectar la instal·lació de Montmeló amb la capital catalana amb un transport públic ferroviari per obrir-la a gran escala a tota la ciutadania". Collboni considera que disposar del circuit per a grans esdeveniments afavorirà que la ciutat es pugui esponjar. "El Circuit serà un espai nou per a la ciutat de Barcelona, i traurà pressió a la ciutat i serà també un espai per a la regió metropolitana de Barcelona i el Vallès Oriental, per oferir oportunitats al conjunt del territori", ha dit i ha emfatitzat que "diversificar els usos del circuit vol dir ampliar l'oferta i l'escenari de la gran Barcelona".
Un negoci de 35 milions
Actualment, el Circuit de Barcelona-Catalunya està generant en resultats d'explotació entorn d'uns 35 milions d'euros i es treballa "sobre aquest escenari, però l'entrada de Fira ha de permetre millorar aquest resultat i en aquesta millora és en la que hauria de participar el mateix Circuit i la Generalitat hauria d'aportar-hi menys recursos", ha dit Oriol Sagrera. D'aquí l'interès de poder atraure productes de valor alternatius al món de l'esport i implementar la diversificació de negocis que planteja el pla estratègic que es dissenyar per al circuit ara fa tres anys.
Pendents d'aquesta renovació del contracte amb les competicions esportives, l'acord amb Fira de Barcelona estableix les condicions per dos anys, donat que es tenen assegurats els ingressos per F1 i MotoGP, que generen el 70% del negoci del Circuit de Montmeló. Per això les condicions econòmiques dels següents 18 anys de contracte s'hauran de renegociar, però també estaran en funció del negoci que pugui generar Fira Circuit, amb la gestió de Fira de Barcelona. En aquest sentit, el director general de la institució, Constantí Serrallonga ha assegurat que el Circuit de Montmeló serà una infraestructura complementària per a Fira de Barcelona. "No es tracta de traslladar la celebració d'esdeveniments que ja s'estan fent a Barcelona, sinó que potser alguns d'ells poden fer activitats concretes a Montmeló, o també se'n poden crear de nous", ha concretat. Des de Fira s'insisteix en el fet que la institució posa el seu know-how al servei d’aquesta infraestructura en gestió de grans esdeveniments internacionals. "Això servirà per donar continuïtat al pla estratègic del Circuit, amb les verticals de sostenibilitat, mobilitat i diversificació", ha insistit el president de Fira de Barcelona, Pau Relat. Els responsables de Fira han recalcat que a partir d'ara el Circuit és una nova infraestructura que comercialitzaran arreu del món.
En aquest sentit, el conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, ha recordat que un dels eixos del pla és que sigui una plataforma de reindustrialització del país, en general, i en el sector automoció i mobilitat, un espai tractor i trampolí de projectes industrials, entorn de la comarca del Vallès Oriental i que es retroalimenti amb l'eix més històric del Baix Llobregat.