Foment del Treball ja té proposta per ampliar l’Aeroport de Barcelona-el Prat. Bé, en té onze, però la que més convenç a Josep Sánchez Llibre i la seva comissió és similar a la d’Aena, allargant la pista pel nord, però més del que pretenia l’operador aeroportuari espanyol i per sobre de la Ricarda, el que, segons els experts consultats per Foment, respectaria l’ecosistema d’aquest entorn natural del Delta del Llobregat.
Lluís Moreno, vicepresident de Foment i president de la Comissió per a l’Ampliació de l’Aeroport de la patronal catalana, que ha comptat amb la participació de 49 experts i representants de diferents organitzacions empresarials i de la societat civil barcelonina i catalana, ha explicat les 11 propostes que han debatut.
Cap s’ha descartat totalment ni s’aposta per una de sola, però les ha puntuades amb una sèrie de criteris, des d’econòmics a mediambientals, i algunes no en surten ben parades, i Moreno les ha criticades directament, però d’altres sí que compten amb cert acord dels experts de què serien bones opcions. Ara bé, no n’hi ha cap de perfecta, que es pugui fer sense entrebancs. “No hi ha cap proposta que no tingui alguna línia vermella, no hi ha una solució miraculosa, totes requereixen consens”, ha advertit Moreno.
Les 11 solucions estudiades per Foment
Entre les onze solucions, com les ha anomenat, s’hi troba la d’Aena, d’allargar la pista 500 metres cap al nord, el que afectaria al parc de la Ricarda; una altra que l’allargaria només 300 metres cap al nord per no afectar-la, i una altra que l’allargaria 200 metres cap al sud i 100 cap al nord. Aquestes propostes han estat ben acollides pels experts de Foment, sempre que tinguin solucions per no destruir la Ricarda, ja que consideren que l’allargament de la pista principal és l’opció més plausible.
Després, també han estudiat una solució amb una nova pista diagonal, el que no convenç perquè “suposa quasi fer un aeroport nou”; no fer res i derivar tràfic als aeroports de Girona i Reus, que ha estat qualificada per Moreno com “la pitjor solució”; un nou aeroport a Vilafranca del Penedès, o a Igualada, que costaria més de 12.000 milions, que “el mercat no ho aguanta”, i tornar a les pistes independents, però el soroll dels avions afectaria molta més població.
La proposta preferida de Foment té un problema: la interacció amb el Port de Barcelona
La nova pista de 3.500 metres al mar també ha estat estudiada i Moreno ha assegurat que és “una bona idea, però que potser d’aquí a 200 anys és la bona, però ara no perquè costa molt més del que els seus promotors diuen que costa”. La solució 10 contempla allargar la pista diagonal entrant al mar, el que suposa un gran impacte mediambiental i sonor.
Finalment, la solució 11 és la preferida de Foment. És l’única que no va arribar a la comissió promoguda sinó que va sorgir de la mateixa comissió. Suposa allargar la pista cap al nord 850 metres, més que els 500 que preveia Aena, però no aixafaria la Ricarda sinó que hi passaria per sobre amb pilars, mantenint l’ecosistema d’aquest entorn natural. A més, és l'única que garanteix el 100% de la càrrega màxima de pagament, cosa que no passava amb la d'Aena.
Això no obstant, té un problema: “Com més ens n'anem cap al Port de Barcelona, més limitació hi haurà de l’alçada de les grues del Port de Barcelona”, va advertir Moreno, i per això "tot el que suposi allargar la pista cap al nord, ha de comptar amb un gran consens".
Sánchez Llibre: "Ara o mai"
Josep Sánchez Llibre s’ha mostrat segur que la feina de la comissió de Foment servirà perquè hi hagi consens polític i s’acabi ampliant l’Aeroport de Barcelona-el Prat i ha explicat que avui mateix farà arribar les conclusions de l’estudi, amb l’avaluació de les 11 propostes i les solucions per no destruir la Ricarda, a totes les administracions: al president de la Generalitat, al govern espanyol, a tots els grups parlamentaris al Congrés i el Parlament, a l’alcalde de Barcelona, al president de la Diputació de Barcelona i al d’Aena.
De fet, durant els treballs de la comissió, que Sánchez Llibre ha dit que haurien d’haver fet els polítics, ja ha tingut contacte amb Pere Aragonès i el govern espanyol, als que ha instat a posar-se d’acord repetint “ara o mai”. “Estem davant una gran oportunitat, només depèn de nosaltres agafar l’empenta que necessitem, fer compatible el progrés econòmic i social. Si deixem passar aquesta gran oportunitat, protagonitzarem un gran fracàs col·lectiu”, ha afegit.