Els presidents de Barcelona Global, Ramon Agenjo, el Cercle d’Economia, Jaume Guardiola, i Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, defensen que hi ha consens per ampliar la governança de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). En un article conjunt, publicat aquest dilluns a El Periódico, els presidents de les tres entitats subratllen que aquesta administració “transcendeix els 36 municipis” que la conformen actualment. A més, apunten que s’estengui com a mínim “des de Vilanova fins a Mataró, passant per Martorell, Terrassa, Sabadell i Granollers”.
Agenjo, Guardiola i Sánchez Llibre consideren que “hi ha un consens creixent sobre una nova realitat metropolitana més integrada i més cohesionada i també generosa amb la resta del país”. A la vegada, les tres organitzacions argumenten “escalar l’AMB” per “poder focalitzar-se en els nous reptes”.
Els presidents reclamen "solucions conjuntes"
Tot i que admeten que la proposta “no es pot fer d’avui per a demà” i que no els “pertoca a les entitats econòmiques” fer-ho, suggereixen començar “centrant-se en un o dos àmbits que requereixen solucions conjuntes, com per exemple l’habitatge o la sostenibilitat”. En aquest sentit, els tres presidents recorden que “la gestió de l’aigua, dels residus i, en part, del transport públic són exemples” en els quals l’AMB “s’ha consolidat com un actor eficaç des que es va crear tot jut l’any 2010”.
En l'article publicat aquest dilluns, els responsables de les tres entitats econòmiques reconeixen que “l’enfortiment de la governança” de l’AMB “suscita des de fa molts anys recels -comprensibles- entre alguns sectors, que hi veuen un risc de fragmentació del país”. Per això, posen l’accent en “reconèixer” les singularitats que es donen al territori català. “Cal aplicar solucions de governança asimètriques i orientades a l’eficàcia i l’eficiència, simplificant l’entramat institucional existent”, rematen.
Infraestructures, habitatge i mobilitat
D’altra banda, els presidents de Barcelona Global, el Cercle d’Economia i Foment del Treball reclamen a la Generalitat que “actuï amb visió metropolitana sense abandonar el rol de reequilibri de país; i no només per al cas de Barcelona, sinó per a altres realitats metropolitanes que hi ha a Catalunya”. Tot i això, insten el Govern i l’Ajuntament de Barcelona “liderar aquest procés”.
Barcelona Global, el Cercle d’Economia i Foment del Treball fan èmfasi en les infraestructures i qualifiquen de bones notícies “la finalització de la ronda nord o la construcció del nou Clínic fent de ròtula entre el Barcelonès i el Baix Llobregat”. En canvi, critiquen que “la mobilitat transversal i el tren orbital segueixen pendents”. Per això, identifiquen “la provisió d’infraestructures de mobilitat, d’energia i d’aigua”, així com donar resposta a la demanda d’habitatge “exigeixen superar els límits municipals, en primer lloc, i la col·laboració publicoprivada, en segon lloc, per fer front a la inversió necessària”.