Foment del Treball ha demanat aquest dijous un pacte a llarg termini entre Govern i estat per tal que Catalunya rebi 1.500 milions d'euros més d'inversions públiques cada any i es cobreixi el dèficit acumulat en inversions estatals i autonòmiques en infraestructures. El dèficit arriba als 42.500 milions d'euros en els darrers 15 anys, segons el Catàleg d'infraestructures bàsiques pendents d'executar a Catalunya publicat per la patronal. 

Segons ha assenyalat el secretari general de Foment, David Tornos, el catàleg és "un retrat en temps real de què és urgent i important en aquest país". Per tal de cobrir el dèficit, cal un gran pacte entre administracions. 

Els cinc grans projectes de país que calen per guarir el dèficit d'infraestructures són la millora del ferrocarril, de la seguretat viària i interconnexió de territoris, la millora de la connectivitat intercontinental (aeroport), la millora en el transport ferroviari de mercaderies i l'autoabastiment hídric i lluita contra la sequera. 

Rodalies, metro i Ferrocarrils

El Pla de Rodalies, les ampliacions de metro i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i del tramvia en diferents punts són prioritaris en el primer episodi. "El transport ferroviari també és una solució per descongestionar les vies de trànsit, especialment en els corredors més saturats com l’AP-7 o la C-58. Inversions en la connexió ferroviària entre ciutats mitjanes i l’ampliació de les línies de rodalies milloraran l’eficiència del sistema global de transport i els temps de viatge de l’usuari", diu el document.

Entre el Pla de Rodalies, noves estacions i ampliacions a Terrassa, Salou-Port-Aventura, El Prat, noves línies entre Barcelona i Castelldefels passant per Castelldefels, quadruplicació de vies entre Castelldefels i El Prat, una nova línia de Ferrocarrils entre plaça d'Espanya i Gràcia, ampliacions de metro i nous tramvies, sumen 39 necessitats a la xarxa ferroviària. 

Pel que fa a la millora de la seguretat viària i la interconnexió entre territoris, són 19 les necessitats identificades per Foment, entre els quals hi ha el desdoblament de Castellbell i el Vilar fins a Manresa a la C-55, i l'encomana de gestió i execució de 40 actuacions a l'AP-7 i l'AP-2, entre moltes altres arreu del territori. Desdoblaments a Lleida, Tàrrega i Balaguer i nous túnels són algunes d'elles.  

Ampliació d'aeroport i Corredor Mediterrani

L'ampliació de l'aeroport del Prat, la construcció de la ciutat aeroportuària i la connexió d'Alta Velocitat de l'aeroport de Reus amb Barcelona i també de l'aeroport de Barcelona-El Prat i de l'aeroport de Girona amb Barcelona són algunes de les inversions principals en la connectivitat intercontinental, fins a un total de 7. 

En l'episodi de mercaderies, el Corredor del Mediterrani és la principal inversió pendent, amb inversions especialment al sud de Catalunya. Estacions intermodals a Lleida i adaptació per trens al corredor Barcelona-Saragossa i Madrid complementen les necessitats en el transport comercial.  

En actuacions contra la sequera, les estacions de tractament d'aigua potable (ETAP) de Montcada, Sant Feliu de Llobregat i Bon Pastor , així com millores a Abrera i a Cardedeu, són algunes de les infraestructures demandades, però no les úniques. 

Entre les 12 altres infraestructures prioritàries segons l'informe de Foment, hi ha parcs logístics intermodals al Penedès, a l'Empordà i a Montblanc, així com un nou campus de salut a l'Hospital Clínic de Barcelona o nous accessos al Port de Barcelona, on hi ha fins a 4 inversions necessàries, per dues més al Port de Tarragona.