El Govern francès assegura que la connexió d'alta velocitat no estarà a punt, almenys fins a 2040, en el cas de Catalunya i en el cas d'Euskadi, fins a 2042. Així ho ha posat en relleu el ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, en el ple del Senat, on ha explicat que el Ministeri s'ha reunit fins a tres vegades en els últims dies amb diferents organismes públics de França per debatre sobre aquestes connexions transfrontereres.
En concret, dimarts passat 10 de desembre, en una reunió amb la direcció general d'Infraestructures, Transports i Mobilitat de França, aquest país va confirmar aquests terminis "en el millor dels casos", ja que va apuntar a aquestes dates per als estudis i no para les execucions de les obres.
Posteriorment, el dimecres 11 de desembre, el Ministeri va assistir a una reunió tècnica dedicada als corredors ferroviaris transfronterers a Bordeus, on es va posar de manifest la necessitat d'avenç a França, considerant que aquest país estava "molt retardat tant en la inversió com en la planificació en relació amb Espanya i Portugal".
El dijous 12 de desembre, l'equip del Ministeri es va tornar a reunir a Tolosa, alhora que visitava les obres de connexió de l'alta velocitat entre Bordeus i Tolosa. En el costat espanyol, Puente ha confirmat els seus compromisos europeus d'acabar la connexió transfronterera per Euskadi per a 2030.
La de Catalunya ja és operativa, i ja estan en marxa les obres per implantar l'ample estàndard mitjançant el tercer carril entre Astigarraga i Irun, i per remodelar l'estació d'Irun perquè pugui acollir els tràfics d'ample internacional.
La diputada de Geroa Bai, Uxue Barkos, que ha interpel·lat el ministre, també ha titllat d'"inadmissible" la posició de França respecte als seus compromisos per concloure els corredors atlàntic i mediterrani, al mateix temps que ha reivindicat una connexió de Navarra amb aquest corredor atlàntic per fer més competitiva la indústria i treure més camions de la carretera.