El Govern francès va presentar aquest dilluns un acord amb els grups de distribució per abaratir la cistella de la compra. Els supermercats han acceptat reduir els seus marges amb una cistella de productes que cada un d'ells triarà i que portarà una etiqueta comuna, "trimestre antiinflació". Aquests productes tindran "el preu més baix possible" a costa dels marges de la distribució, no dels agricultors ni dels industrials, i li suposarà un cost global de "diversos centenars de milions d'euros" en aquell trimestre, va explicar davant de la premsa el ministre d'Economia, Bruno Le Maire, al costat dels responsables de les empreses implicades.
"Serà un dispositiu massiu, eficaç i protector", va recalcar Le Maire, que va dir que es posarà en marxa en els propers dies, una vegada que estigui tot preparat. Es tracta de "protegir el millor possible els nostres compatriotes contra la pujada de preus" i d'aplicar el principi que "el cost de la inflació ha de ser compartit", va afegir. No hi haurà una llista comuna de productes, ni un mínim de productes, sinó que cada cadena decidirà quins i quants n'elegeix, però tots els seleccionats portaran un logotip comú amb els colors de la bandera francesa i la inscripció "trimestre antiinflació".
Fonts de la distribució espanyola han recordat a EFE que, a França i durant el Govern de Sarkozy, va quedar demostrat que aquestes mesures es van fer a costa de baixar la qualitat i que pot suposar una discriminació, perquè no arribaria a tots els distribuïdors ni consumidors, com és el cas dels municipis més petits o el món rural.
Díaz celebra el pas de França i assegura que a Espanya és "possible i legal"
Les mateixes fonts han insistit que la llei de la cadena obliga a acceptar pujades dels proveïdors que estiguin basades en alces objectives dels costos, per la qual cosa si es congela quedaria per veure qui assumeix aquest últim. I han reiterat que el distribuïdor és el que menys marge té i que des del Govern s'ha demanat un esforç de tots per frenar l'escalada de preus, no només a l'última baula de la cadena.
Des del Govern d'Espanya, la vicepresidenta segona i ministra de Treball i Economia Social, Yolanda Díaz, ha assegurat que s'alegra de la iniciativa de l'Executiu francès perquè la distribució gal·la dissenyi cistelles de la compra antiinflació amb productes d'alimentació al preu més sota possible. Díaz ha subratllat que ella ja ha defensat que a Espanya un pas d'aquesta índole no només "és possible" sinó "completament legal".
La ministra de Treball ha assegurat que és una de les assignatures pendents de les que es parla fa mesos. "És possible oferir una cistella de productes, jo en vaig dir 20, però els que siguin, per un preu limitat. Article 13 de la llei del comerç minorista", ha esgrimit, abans de concloure que aquest pas és "completament legal" i "imprescindible" perquè "la gent pugui viure una mica més feliç".
Planas veu possible que els súper imitin Carrefour a Espanya
En aquesta mismsa línia, Carrefour ha anunciat que proposarà als clients de les seves 5.945 botigues a França una cistella de 200 productes bàsics a preus topats de menys de dos euros. El gegant francès de la distribució aplicarà aquesta mesura des del 15 de març fins al 15 de juny, davant del panorama econòmic protagonitzat per una inflació en alça, que tem que continua pujant en l'alimentació.
En aquest cas, les reaccions del Govern d'Espanya han arribat des del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació aquest dilluns. El màxim responsable de la cartera, Luis Planas, ha assegurat que el sector de la distribució espanyola és "madur i competitiu" i "està en condicions de dur a terme iniciatives similars" a la de Carrefour a França.
Durant la inauguració de la fira internacional del sector carni Meat Attraction, que se celebra fins dijous vinent a Ifema, el ministre ha valorat aquesta decisió de la cadena de supermercats en el context actual i "desitja" que, en el marc de la "lliure competència", la distribució plantegi accions semblants a Espanya, "sempre amb respecte a la Llei de la Cadena".
Segons el ministre, aquí a Espanya, el Govern ha plantejat "de forma repetitiva" a la distribució que "contingui els preus". Creu que el "millor" per promoure el consum alimentari és oferint "preus raonables" i espera que "tots" ajudin per aconseguir-ho. Quant a les administracions, Planas ha assenyalat que el Govern francès està plantejant ara mesures antiinflació "similars" que ja va aprovar l'Executiu espanyol al desembre.
Són mesures que busquen un "equilibri a la cadena" i la "contenció" de preus al consumidor. Quant a la petició sectorial de reduir l'IVA a la carn, Planas ha indicat que la reducció en el consum de carn i peix es deu a una "tendència" de la societat actual més que al "factor preu", que "no creem hagi estat decisiu".
També veu oportú diferenciar entre els suports al sector de la producció per l'increment dels costos de les entrades, "que són en l'origen de la pujada dels preus alimentaris"; i les mesures destinades a les "famílies, als consumidors i als ciutadans". En aquest sentit, ha ressenyat que les mesures adoptades al desembre per l'Executiu (reducció de l'IVA, principalment) anaven destinades a "els productes de més consum i als quals havien patit un increment més gran en els últims mesos".