Els inicis d’Incapto, empresa que ven màquines de cafè i subscripcions a cafè en gra sostenible, van ser molt complicats, ja que va néixer el març del 2020, a les portes del confinament per la pandèmia de covid-19. Però se’n va sortir i el seu fundador i CEO, Francesc Font, tot i que recorda els sacrificis, també n’ha tret aprenentatges, com el fet que tenim encara molt camí per recórrer per posar en valor la nostra marca en l'àmbit internacional: “La marca Espanya no és sexy, però Barcelona déu-n'hi-do. Dir que muntes un projecte a Barcelona ven bastant”.
Font ha debatut sobre emprendre, els reptes i també reivindicacions de les start-ups a ‘L'emprenedoria catalana: del vertigen a l’èxit’, l’última edició de FOCUS ON, els diàlegs d’ON ECONOMIA sobre el present i el futur de l’empresa catalana, que ha comptat amb la col·laboració de BStartup. Juntament amb el CEO d’Incapto, han participat en el debat Laurent Arens, director de BStartup10, Jan Amat, CEO de Recomotor, i Sergi Borja, CEO de Honei.
Font ha estat qui ha obert el foc i no s’ha mossegat la llengua davant la pregunta “per què emprendre”: “Jo crec que si t'ho penses massa, no emprens. El cost personal és tan gran que probablement si poses en una balança totes les coses negatives que et poden passar i les probabilitats que acabi funcionant bé un projecte, si ho pensessis de manera racional, no emprendries. I si a sobre veus que al cap de 3 anys, el 90% han tancat, doncs dius ‘ostres, és pràcticament com jugar a la loteria’”.
Després, ha estat més positiu: “Per què emprendre? Jo crec que a vegades és una motivació personal, veure que tu pots canviar una cosa, pots marcar diferències, que hi ha alguna cosa que pots arreglar, algun procés, crear algun producte, algun servei, tens ganes de fer-ho, i ajuntes els recursos i dispares”. Això sí, creu que els emprenedors mereixen més reconeixement social, perquè “és un procés molt complex, generem valor, llocs de treball, i el sacrifici és altíssim”.
Els orígens d'Incapto
Perquè s’entengui la seva visió, tant la positiva com la que no ho és tant, ha explicat els orígens d’Incapto. “La setmana que ve, el 6 de març, farà 5 anys que vam constituir l'empresa. I si mirem 5 anys enrere, doncs era just una setmana abans que ens tanquessin per la Covid. Aleshores imagineu-vos el que és estar 6 mesos treballant en un projecte, vas a firmar al notari i de seguida ja et tanquen. Recordo quan anàvem a empreses i fitxàvem comercials i ens tornaven a tancar i era tot complicat. Després va venir la guerra d'Ucraïna, i ara el preu cafè està a màxims històrics. Estem ja acostumats a lidiar amb molts problemes. Quasi que l’anormalitat s’ha convertit en la normalitat”.
Passat el primer sotrac, després els reptes han estat altres, com el creixement: “Créixer amb molt vertigen és molt complex, sobretot perquè tu has d'estar veient com finançar l'empresa, has d'estar esperant que els inversors o els bancs et deixin diners, has d'estar captant el talent i formant-lo”. Font és una mica crític amb l’obsessió dels inversors per créixer molt i ràpid: “Ens trobem amb una espècie de dicotomia, on et diuen que has de créixer al 50 o al 100%, amb tot el que implica, i de manera rendible. No. A les vaques, o en treus llet o les engreixes per fer-ne carn. Tot no ho pots fer”.
El CEO d’Incapto ha explicat que les start-ups no veuen el món inversor com una especulació per veure quin projecte serà el que els generarà retorn, sinó que “simplement detectes un problema gran i en un mercat gran, i dius, ‘escolta'm, jo vull solucionar això’, i el problema és que moltes vegades necessites capital per poder donar aquesta solució, és així de simple”.
Amb el que es troben, però, és que si no creixen de pressa, les poden avançar: “Saps que si no guanyes escala, et passaran per sobre. Tu seràs el primer en sortir allà, però si no et mous ràpid, diràs, ‘ostres, aquest ha trobat una solució millor’, o ve una empresa gran, que potser estava adormida, però es desperta i et passa per sobre. Aleshores, si tu vols poder competir a llarg termini i tenir un avantatge competitiu sostenible, has d'agafar diners i has de créixer”.
Els diners, doncs, són necessaris, però creu que no s’hi hauria de donar tanta importància a nivell de missatge: “A vegades, crec que el problema és com estem presentant les start-ups a la societat, quan parlem molt més de les rondes que fan que més del problema que venen a solucionar. Nosaltres vam veure que el cafè és un acte quotidià que cada dia fan milions de persones i es tiren milions i milions de càpsules que no es poden reciclar, doncs donem una solució, millorarem l'experiència i creem una alternativa a la càpsula. Fa 5 anys i som 120 persones”.
Internacionalitzar i la marca Espanya
Sobre si internacionalitzar o no, té clar que “depèn del sector” i que, en el seu sector, no és fàcil: “Hi ha productes que has de començar amb el teu mercat més proper i, en canvi, n’hi ha d’altres, sobretot els que són més tecnològics, que com més escala agafis, millor. És molt més fàcil exportar software, que algú es descarregui una llicència a Noruega, que no pas enviar productes físics des d'aquí, que hauries de muntar un sistema similar allà. Depèn també de l'entorn competitiu, de quant temps tens per ser un actor rellevant i consolidar-te”, ha respost Font.
“El focus és important. Has de tenir molt clar contra qui competeixes. (...) Hi ha països, per exemple Itàlia, que el tema de les marques el saben treballar molt millor. Aquí encara estem aprenent a veure com et fas un nom per anar a vendre a fora. La marca Espanya no és molt sexy, les coses com siguin. Barcelona, hem de dir que déu-n'hi-do. Dir que muntes un projecte a Barcelona ven bastant, però s'ha de treballar”, ha afegit el CEO d’Incapto.
Pots veure el debat sencer a continuació: