El primer semestre del 2024 ha tancat amb unes xifres de matriculacions a Catalunya, inferiors a les registrades l'any 2023. Així doncs, la fita d'assolir les dades d'abans de la pandèmia per coronavirus semblen lluny ara mateix. Mentre que en el conjunt espanyol i, especialment, a la Comunitat de Madrid, les dades no paren de pujar. Des de Catalunya, el parc mòbil no baixa, però les matriculacions no es registren aquí. La centralització de les empreses de rentacar a Madrid que, posteriorment, reparteixen els cotxes on volen, però sobretot mesures fiscals que penalitzen l'empresa a Catalunya, motiven aquesta situació.

El fre de l'impost de CO2

La responsabilitat més forta d'aquest fet se l'emporta l'impost de CO2 que només s'aplica a Catalunya i, en els darrers cinc anys, ha provocat una fuga de matriculacions a Madrid, però també a l'Aragó. D'aquesta manera, les empreses matriculen els seus cotxes fora i, posteriorment, els porten a Catalunya. Resultats? No paguen l'impost de CO2 però segueixen circulant per Catalunya. A més, la matriculació també porta, per llei, un impost adherit que és el de circulació i vàlid per a tota Espanya. Les empreses el continuen pagant, també a Madrid o l'Aragó, però això fa que no tributin a favor de la recaptació catalana. Moltes d'elles prefereixen estalviar-se l'impost de CO2, pagar el que és per a tots els municipis espanyols i, posteriorment, venir a Catalunya a donar el servei o fer el negoci que la demanda doni.

La fuga del rentacar

Aquesta situació ja té xifres que expliquen la fuga de vehicles. Tal com subratlla la patronal Fecavem, les darreres matriculacions de juny a Catalunya tanquen un primer semestre del 2024 amb dades inferiors a les del 2023. Des de la Patronal Catalana de la Distribució d'Automoció, Fecavem, ja us vam enviar el passat 1 de juliol l'Informe mensual. En aquesta nova comunicació, volem posar de relleu que la tendència negativa no és la que viu el conjunt de l'Estat espanyol i, concretament, la Comunitat de Madrid. Així doncs, el pes de la Comunitat de Madrid en el conjunt de tot el mercat ja se situa en el 50% i el de Catalunya en el 10%. Una situació anòmala ja que mai les diferències havien estat tan accentuades i des d'aquí sempre s'ha liderat el pes de l'automoció.

Fecavem ho explica també en la línia de l'afany recaptatori: "Cal dir que Catalunya manté el seu parc automòbil, però el greuge rau en les domiciliacions que es fan fora de Catalunya i, per tant, també la seva matriculació. Totes les grans empreses de renting i rentacar estan matriculant a Madrid i s'estan concentrant allà. Però també ho fan els del canal particular, mentre aquets vehicles segueixen circulant per Catalunya. Novament, l'Impost de CO2 únic a Catalunya accentua les diferències, cada vegada més irreparables, d'aquesta fuga de matriculacions, economia i també impostos que afavoreixen Madrid, però també altres comunitats autònomes. Amb els perjudicis dels municipis catalans que deixen de cobrar l'impost de circulació". 

On la diferència es fa més evident és en el canal de lloguer. A Catalunya, les matriculacions dels canals rènting i lloguer són testimonials i tendeixen a la baixa. Mentre que la Comunitat de Madrid ja supera Catalunya en número de matriculacions del canal particular. A més, Madrid matricula, censa i tributa la gran majoria d’operacions de rènting i lloguer de l’Estat. I els canals de rènting i lloguer són els que guanyen més pes en el conjunt espanyol. Si anem a les xifres, en el primer semestre, les matriculacions a Catalunya pugen de 47.450 unitats l’any 2020 a 57.693 l’any 2024. Els canals particular i empresa guanyen pes percentual passant del 66% l’any 2020 al 68% el 2024 i del 23% al 27%, respectivament. Els canals rènting i lloguer perden pes percentual passant del 6% al 1% i del 6% al 4%, respectivament. En canvi, a la Comunitat de Madrid, en el primer semestre, les matriculacions pugen de 136.357 unitats l’any 2020 a 260.806 l’any 2024. Els canals particular i empresa perden pes percentual passant del 20% l’any 2020 al 17% el 2024 i del 12% al 7%, respectivament. El canal rènting puja durant percentualment del 37% l’any 2020 al 41% el 2023 i aquest darrer semestre es corregeix al 35%. El canal de lloguer puja del 31% l’any 2020 a l 41% l’any 2024.