El conseller delegat del grup IAG, Luis Gallego, ha reclamat aquest dimecres una solució per ampliar la capacitat operativa de l’aeroport del Prat, sense entrar en quina seria la millor opció entre les que estan sobre la taula de les administracions i d'algunes entitats civils. El que si té clar el directiu és que guanyar capacitat no demana fomentar les connexions amb la resta d'aeroports catalans, especialment "Girona o Reus perquè no funcionaria". "L'experiència de connexió és allò que determina la decisió dels viatgers a l'hora de triar un aeroport i el que no seria bo per a Barcelona que els enllaços per als vols intercontinentals estiguessin a uns quilòmetres de distància", ha mencionat en un acte de Vueling celebrat a Viladecans (Barcelona). Una solució que depengui de potenciar Reus o Girona no consolidaria Barcelona com un hub important a Europa, ha considerat.

Gallego ha insistit en el fet que s'ha d'apostar per una opció que sigui sostenible, econòmicament i mediambientalment. El directiu de IAG ha insistit que l’objectiu ha de ser “potenciar la connectivitat” entre els vols de curt radi i els de llarg recorregut que surtin o aterrin a Barcelona. “Cal capilaritat per arribar a tot arreu amb connexions, no podem pensar en un aeroport només sostingut amb vols llargs de punt a punt”, ha afegit, i ha recalcat que “tot allò que no sigui una bona experiència de connexió, no és bo pel client”.

Ha advertit que si la solució no és bona pot redundar en una recàrrega de taxes als passatgers i tampoc vol que tingui un fort impacte mediambiental, “perquè no es compliria l’objectiu de descarbonització pel 2050”. En aquest sentit, ha subratllat: “Creiem que Barcelona té capacitat per a més vols, però ha de ser de forma sostenible”.

Gallego ha defensat l'ampliació del principal aeroport català igual que fa el grup, ha apuntat, al debat sobre la necessitat de créixer d'altres aeròdroms a Europa, perquè cal "arribar a més països amb més vols". En aquest sentit, i en el marc de presentació d'un estudi sobre l'impacte econòmic i social de IAG a Catalunya, el seu responsable màxim ha recalcat que les companyies del grup, Vueling i Level, són essencials per al creixement de l'aeroport del Prat. L’activitat del grup IAG va generar durant el 2023 un impacte de 6.043 milions d’euros al PIB català, xifra equivalent al 2,1%, segons un estudi fet per PwC. La mateixa anàlisi apunta que el grup va generar 81.000 llocs de treball directes, indirectes i induïts, l’equivalent al 2,1% de l’ocupació. En el cas de l’activitat a l’aeroport del Prat, IAG va connectar-lo amb 118 ciutats de 34 països, amb més de 24 milions de passatgers, fet que situa Barcelona com el cinquè aeroport europeu en destins i freqüències. 

Més avions per a Vueling, més rutes per a Level

Respecte als plans de futur de Vueling i Level, la consellera delegada de Vueling, Carolina Martinoli, ha apuntat que treballen amb l’objectiu de disposar de 610 avions el 2026 per refermar el seu lideratge a Barcelona. La companyia representa actualment el 41% de la quota de mercat del Prat. No obstant això, Martinoli ha concretat que "Vueling ve d'una fase de recuperació després de l'impacte de l'etapa de la Covid i en aquest moment s'està treballant en la revisió i definició del nou pla estratègic; analitzant entre altres coses la maduresa dels mercats, tant l'espanyol com aquells on té establertes les seves cinc bases internacionals".

Pel que fa a Level, la companyia s’ha situat com a líder en venda de seients de vols de llarg recorregut, i afronta aquest estiu amb un 40% més de places que l’any passat. De cara al 2026, la companyia preveu consolidar les rutes a Amèrica els dos anys vinents -la més recent que ha posat en marxa és a Miami-. La prioritat de Level és aconseguir oferir un vol diari als destins més consolidats, segons el seu conseller delegat Fernando Candela i obrir altres destinacions, però centrant-se en el nord i sud d'Amèrica.

En aquest sentit, Luis Gallego ha dit que quan es tanqui la compra d'Air Europa, el grup disposarà de més connexions amb Llatinoamèrica. "Perquè amb l'Àsia ho fem consolidant la nostra aliança amb Qatar Airways, bandera amb la qual establim connexions cap als mercats asiàtics des de Doha", ha concretat Candela.