L'Associació Nacional de Venedors i Reparadors de Vehicles (GANVAM) i l'organització ecologista Transport & Environment (T&E) han unit forces perquè les ajudes del Moves donin suport al usat de fins a 36 mesos perquè considera que aquesta mesura contribuirà a convertir l'elèctric en una opció més assequible per als ciutadans i, per tant, accelerarà la transició cap a la mobilitat zero emissions. D'aquesta manera, després de la confirmació recent per part de Moncloa que recolzarà el seminou en la propera edició del programa Moves, les dues entitats han traslladat a l'Administració la seva proposta per augmentar l'eficàcia del pla que, fins ara, s'orienta a una minoria de compradors.
Cal promoure la compra
Segons el director corporatiu de Ganvam, Jaime Barea, “un elèctric de darrera generació amb el màxim incentiu aplicat se situa en uns 40.000 euros, mentre que un model de tres anys pot costar un 50% menys. En incloure'ls als plans, es dinamitzarien les vendes, s'acceleraria la consecució d'objectius i es garantiria una transició justa en termes econòmics i socials”. En concret, les dades de Ganvam evidencien que els models de fins a tres anys representen el 65% de les vendes totals d'ocasió elèctrica, per la qual cosa, incentivant la seva compra, es contribuirà a convertir l'elèctric en una opció viable per a la majoria de les rendes, cosa que tindrà un efecte positiu sobre el rejoveniment del parc i la seva electrificació.
A més, cal recordar que la mitjana del parc mòbil espanyol és de les més envellides de la Unió Europea i ja se situa en els més de 13 anys de mitjana. Una progressió massa alarmant que encara allunya més el repte de l'electrificació. Per a la directora de T&E a Espanya, Isabell Büschel, “és important tenir en compte que de mitjana a Espanya hi ha al voltant de 2,5 vegades més vendes al mercat de vehicles d'ocasió que al del vehicle nou. Incloure els vehicles d'ocasió BEV de fins a 36 mesos al pla d'ajudes Moves pot ser un punt d'inflexió a la transició del parc automobilístic cap al vehicle de zero emissions”.
L'electrificació arribarà de forma més pausada
D'altra banda, ja comencem a veure signes més flexibles per part de les administracions ja que complir les dates marcades per retirar tots els vehicles de combustió tradicionals en poc més d'una dècada sembla una quimera. Cal recordar que la nova proposta és allargar més enllà del 2035 la vida dels propulsors convencionals, amb menys emissions a causa de l’ús de combustible sintètic, molt més ecològic. En tot cas, l’opció d’hibridar els cotxes de motor de combustió electrificant-los (siguin endollables o no), els fa com demostren les proves WLTP, més nets en emissions i redueixen consums de combustible, amb l’avantatge, a més, versus els 100% elèctrics de tenir un preu sensiblement inferior. Però això no és tot, també destacaria que sobretot sense limitacions d’autonomia de quilometratge. La diferència econòmica entre els cotxes de combustió interna convencional i els híbrids endollables, hores d’ara és aproximadament i en funció de la marca/model, d’uns 5.000€, una quantitat considerable per a un mateix cotxe, sigui o no híbrid.