La consellera de Drets Socials i Inclusió, Mónica Martínez Bravo, diu que l’assumpció de la gestió de l’Ingrés Mínim Vital (IMV) per part de la Generalitat no serà “plena” fins al 2026. En una compareixença parlamentària a la Comissió de Drets Socials, la consellera ha indicat que s’ha avançat “molt” des que es va acordar el traspàs de la gestió de la prestació però encara trigarà “uns mesos” perquè sigui completa. En concret, ha dit que enguany s’avançarà “el màxim” en el model de finestreta única i durant el 2026 es podrà assumir de manera “plena” la gestió de l’IMV. Segons ha dit, el segon semestre del 2025 ja hi haurà una finestreta virtual per tramitar la Renda Garantida de Ciutadania (RGC) a la qual s’hi incorporarà l’IMV el 2026.

En una primera fase, ha detallat, les persones podran tramitar la RGC i els següents mesos s’incorporarà l’IMV per una gestió “dual” de les dues prestacions. La clau de la finestreta única, ha dit, és que les resolucions d’una prestació i de l’altra es faran de manera “coordinada”. “El mateix equip podrà calcular què li pertoca [al sol·licitant] de RGC i d’IMV”, ha assenyalat. Així, ha continuat, les quanties i el procés es farà conjuntament, si bé seran dues resolucions diferents. De cara als ciutadans, però, ha dit que serà “molt semblant” a tenir una gestió única i que es percebi que els processos estan “coordinats”.

Finestreta virtual

Martínez Bravo ha assenyalat que l’objectiu és aprofitar el traspàs perquè la gestió per part del ciutadà sigui “àgil i senzilla”. Així, ha dit que es farà una finestreta virtual amb la intenció que es demanin els mínims documents possibles. Segons la consellera, la Generalitat està treballant per disposar d’un sistema “d’interoperabilitat” de dades perquè pugui ser així i sigui l’administració qui disposi de la informació de forma automàtica i no recaigui tant en el ciutadà haver d’aportar tot de documents.

Amb tot, conscients que hi pot haver persones que necessitin un suport “addicional” a l’hora de fer el tràmit virtualment, ha assenyalat que es combinarà la finestreta virtual amb suports presencials en punts com les oficines d’atenció ciutadana, el SOC o oficines pròpies del Departament.

Tramitació i resolució

El traspàs de la gestió de la prestació implicarà que serà la Generalitat qui tramitarà i gestionarà les sol·licituds, veurà si la persona sol·licitant hi té dret o no, farà seguiment dels expedients i revisarà anualment les quanties. També serà la Generalitat qui resoldrà la sol·licitud, però serà l’Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) qui farà el pagament.

La gestió per part de la Generalitat de l’IMV requerirà més recursos. Martínez Bravo ha detallat que es reforçaran els equips en almenys 174 persones que ajudin a tramitar la prestació, unes 40 per la intervenció delegada, 5 d’assessoria jurídica, 60 d’atenció ciutadana i reforç de la simplificació de la finestreta única. 

Potencials beneficiaris que no reben l’IMV

La consellera ha admès que actualment a Catalunya hi ha un cert “desaprofitament” de la prestació estatal que és l’IMV. Segons ha detallat, el 2024 les sol·licituds rebudes a Catalunya per rebre l’IMV van ser 68.210 i actualment hi ha  65.811 expedients actius. Tanmateix, ha dit, els potencials beneficiaris s’estimen en 156.000 llars. “Té espai per recórrer”, ha assenyalat.

Un dels motius pels quals no tots els potencials beneficiaris ho demanen, ha dit, és que n’hi ha que ja cobren la RGC. “Hi ha moltes persones que ja estan rebent la renda garantida, més generosa que l’ingrés mínim, i no fan esforços per demanar-lo”, ha explicat.

Davant d’això, la Generalitat veu una “oportunitat” amb el traspàs per “acompanyar” aquestes persones i que la RGC compleixi el paper d’actuar com a “complement” de l’IMV i que, alhora, l’ingrés mínim arribi “a tothom que hi tingui dret”. Això, ha apuntat, podria generar un “estalvi” per a la Generalitat.