El Govern posa el focus en les ofertes del Black Friday i el Cyber Monday. Des de la Generalitat ampliaran la campanya d'inspecció i revisaran 80 empreses, un 45% més que l'any passat, i realitzaran un seguiment i anàlisi de preus de 2.960 productes, dels quals 2.660 en canals de venda per internet i 300 a botigues físiques. En concret, el Departament d'Empresa i Treball, a través de l'Agència Catalana del Consum i la Direcció General de Comerç, inspeccionaran el sector de l'electrònica, de roba i complements i productes de la llar, que tradicionalment concentren la major part dels descomptes en aquestes dates.  

De cara a aquestes jornades, que tindran lloc els dies 29 de novembre i 2 de desembre, el Govern fa una crida a comprar en "llocs web segurs" i a no caure en les compres impulsives. "És molt important recordar a la gent que si compra per internet comprovi en quins portals vol fer la compra. Per descomptat, que tingui molt en compte que l'adreça ha de començar amb https i tenir un cadenat a baix", defineix el director de l'Agència Catalana del Consum, Isidor García, a l'ACN.

El monitoratge de preus per part d'Empresa i Treball s'ha iniciat dos mesos abans de la cita i s'allargarà fins al pròxim 2 de desembre, coincidint amb la celebració del Cyber Monday. Per part de Consum, l'objectiu és protegir els consumidors davant de l'ús de publicitat que pugui induir a engany, d'acord amb el que preveu el codi de consum català. La llei obliga les empreses a informar del preu original i del rebaixat o del percentatge de descompte. A més, la normativa assenyala que el total sobre el qual es fa la rebaixa ha de ser el més baix que hagi tingut el producte en aquell mateix establiment en els trenta dies anteriors.

Multes de fins a 100.000 euros

A banda de vigilar que els comerços no apugin els preus abans de la campanya, Consum controlarà "pràctiques incisives per aconseguir una venda ràpida" com ara no informar degudament sobre les condicions de pagament –si s'inclou l'IVA o no– d'enviament o de finançament. Des de l'àmbit de Comerç, els controls se centren a vigilar la competència deslleial entre establiments comercials.

Les actuacions que vagin en contra de la normativa de comerç poden rebre sancions de fins a 20.000 euros, mentre que aquelles que vulnerin els drets dels consumidors poden implicar multes d'entre 10.001 i 100.000 euros.

Durant el Black Friday de l'any passat, Empresa va sancionar el 75% dels negocis que va vigilar, tant en vendes presencials com en línia. En total, va obrir 41 expedients sancionadors: 31 per infraccions en matèria de competència deslleial, dels quals 17 ja s'han resolt amb sancions per un import global de 185.000 euros. Pel que fa a Consum, va obrir expedients sancionadors a nou empreses per constatar conductes infractores segons la normativa relativa a la protecció dels consumidors en matèria d'indicació de preus. Els expedients de Consum es troben en tramitació. En la campanya del 2022, Empresa i Treball va sancionar 47 empreses per un import total d'1.014.000 euros.