La consellera de Territori, Ester Capella, ha anunciat aquest dilluns al matí davant uns terrenys en obres d'Esplugues de Llobregat la cessió per part de la Generalitat de terrenys perquè les empreses privades construeixin 1.000 habitatges socials, la majoria de lloguer social encara que algunes també de compravenda. A Esplugues, on ha tingut lloc l'acte, hi haurà 340 i seran les primeres en sortir a licitació, mentre que la resta es repartiran entre els municipis de Begues, Seu d'Urgell i Cerdanyola del Vallés.

L'àrea d'Esplugues on s'executarà aquest programa és l'Àrea Residencial Estratègica de Montesa. Els habitatges aniran destinats a persones amb antiguitat d'empadronament en el municipi d'almenys un any i es reservaran per a joves menors de 35 anys. Estaran definits com a habitatge de protecció oficial de règim general i el lloguer no podrà ser superior al 30% d'ingressos de la unitat de convivència.

L'àrea Montesa és d'unes 11 hectàrees que al seu dia no es van ocupar, entre altres per la fàbrica de motos de Montesa i l'antic camp de futbol Rayo Amarillo. A la zona es va aprovar un pla el 2009 i es va actualitzar el 2019 per crear habitatge protegit, una de les zones que preveu més desenvolupament en aquest sentit. En aquesta zona l'Ajuntament d'Esplugues també té previst construir 2.105 habitatges més, dels que més de la meitat seran de protecció oficial i 750 seran protegit de lloguer. Recentment, es va incloure un hospital i una comissaria de la Guàrdia Urbana en les previsions de desenvolupament del veïnat.

Les licitacions pels 1.000 habitatges socials arrencaran al desembre, han d'estar construïdes en tes anys i s'emmarquen dins del projecte de la Generalitat per revertir part del dèficit d'habitatge públic català i que preveu que es construeixin 10.000 habitatges en tres anys, mesura que ampliaria en un 18% el parc actual, que és de 55.000. Es tracta de cessions a 75 anys que, una vegada finalitzat aquell període, tornaran en mans de l'Institut Català del Sòl (Incasòl).

Una àrea en expansió

A l'acte han assistit la directora d'Incasol, Maria Sisternas, que és qui cedeix els terrenys, la consellera, l'alcaldessa d'Esplugues de Llobregat, Pilar Díaz, que ha aprofitat per recordar que a la ciutat s'estan construint un total de 2.000 habitatges, 1.000 d'elles dedicades al lloguer i compravenda social (comptant els nous projectes de la Generalitat) i el president de l'Associació de Promotors i Constructors d'Edificis, Xavier Vilajoana, que ha aprofitat per recordar que "el 80% dels habitatges socials les construeix el sector privat".

La consellera Capella ha defensat que "és important sumar amb la concurrència de les administracions públiques, però també amb la societat civil", i ha defensat que "amb la cessió de terra propietat de la Generalitat perquè operadors privats construeixin, s'accelera la construcció assequible i garantim que aquests habitatges faran sempre la seva funció".

Capella ha dit que l'objectiu és "posar Catalunya als nivells d'habitatge social d'Europa perquè l'accés a l'habitatge no s'acabi convertint en una quimera", si bé un estudi realitzat recentment per la consultora GAD3 i l'Institut Cerdà xifrava en 225.000 els habitatges de lloguer assequible, amb una inversió de 1.000 milions, les que caldria construir en els propers deu anys per cobrir el dèficit.