La ministra d'Hisenda en funcions, María Jesús Montero, va avançar aquest dimecres que els impostos extraordinaris sobre la banca i les energètiques han recaptat en el seu primer any en vigor més de 2.900 milions d'euros.
Aquesta xifra demostra que el govern espanyol "ha encertat no només amb la figura sinó amb la recaptació", va destacar Montero en una entrevista a la Cadena SER. L'import (efectuat en dos pagaments) s'atansa a la previsió inicial de 3.000 milions del govern espanyol, si bé posteriorment es van introduir canvis que disminuïen la capacitat recaptatòria.
El Ministeri d'Hisenda va precisar que el segon pagament, efectuat al setembre, ha recaptat 1.453 milions -827 milions de l'impost energètic i 626 milions del bancari-, fet que eleva el total anual a 2.908 milions (1.644 milions l'energètic i 1.263 milions el bancari).
L'acord d'investidura subscrit per PSOE i Sumar preveu revisar aquestes figures tributàries amb la intenció de mantenir-les més enllà dels dos anys inicialment previstos, un procés que, segons Montero, portarà al fet que "si necessita algun ajustament, ho farem", inclòs "si necessita alguna cosa per a un rendiment més gran".
La ministra va destacar que banca i energètiques continuen "presentant comptes de resultats molt voluminosos" malgrat aquests nous tributs -"hem encertat en el sector", va subratllar- i es va mostrar confiada que Hisenda guanyarà els "recursos interessats" que s'han presentat contra ells.
Reducció de jornada
Respecte a l'acord per reduir la jornada laboral, la ministra en funcions va assenyalar que en el mateix acord d'investidura s'especifica que totes les matèries laborals "s'abordaran en el marc del diàleg social". "Aquest govern sempre donarà una opció al diàleg", va assenyalar, mentre es va mostrar confiada que "l'acord serà possible, amb més o menys entusiasme per alguna de les parts", amb referència a la reticència mostrada per la patronal.
Va recordar que la majoria de convenis col·lectius ja recullen jornades per sota de les 40 hores setmanals i va defensar una proposta que pretén que el temps de treball "es vagi adaptant a un estil de vida que permeti fer altres coses".
Sobre la retirada dels vols per a trajectes amb alternativa ferroviària, Montero va indicar que serà "gradual" i anirà acompanyada d'incentius per a l'ús d'un ferrocarril i el desenvolupament d'una xarxa ferroviària "confortable i fiable".