"Els Estats Units són i continuaran sent un mercat clau per a Catalunya. Malgrat l'aplicació d'aquests aranzels injustificats, no podem abandonar les exportacions", ha indicat el conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Òscar Ordeig, aquest dimarts en una reunió amb associacions i entitats del sector agroalimentari.
"Hem de continuar apostant per la valorització dels nostres productes i per una internacionalització sòlida i diversificada", ha afegit Ordeig, que ha traslladat al sector un missatge de "confiança i determinació".
En la seva intervenció, Ordeig ha posat sobre la taula la trajectòria d'èxit de les exportacions agroalimentàries catalanes als Estats Units, que en els darrers deu anys han crescut més d'un 125% en valor. Sectors com el vi (primer mercat de destí), l'oli d'oliva (segon) o la gamma Fine Food -amb especial protagonisme dels dolços, cacau, snacks, plats preparats i sucs- són els principals exemples del potencial exportador català.
En paral·lel, el conseller també ha destacat el "paper clau" del Pla Responem com una eina per reforçar la resiliència del teixit empresarial davant les tensions comercials i garantir la competitivitat de les empreses al mercat internacional. De fet, Ordeig ha reivindicat el rol de Prodeca com a instrument estratègic per a la promoció exterior i ha anunciat noves eines de suport específic per als productes afectats.
Per la seva banda, la directora de Prodeca, Dèlia Perpiñà, ha exposat les principals actuacions previstes per enfortir la presència del producte agroalimentari català als Estats Units, bona part al voltant del programa Catalan Food. Així, se celebraran durant el 2025 diverses Catalan Food Masterclass, que combinaran accions formatives, promocionals i comercials a ciutats clau com Miami, Boston o Chicago, amb l'objectiu de posar en valor la qualitat i singularitat dels productes catalans davant importadors, distribuïdors i prescriptors locals. I al setembre tindrà lloc el Catalan Food Show Miami, una fira sectorial que reunirà importadors de productes d'alimentació i vins catalans amb professionals del sector –com distribuïdors, restauradors, sommeliers, xefs, botigues especialitzades, premsa i influencers– per facilitar espais de connexió i negoci.
De cara a finals d'any, i en col·laboració amb la Delegació del Govern als Estats Units, s'organitzarà una mostra nadalenca a Nova York sota el nom Catalan Food Christmas Tasting, pensada per seguir posicionant la marca agroalimentària catalana en l'escena internacional. Aquestes actuacions s'acompanyaran de la participació de Prodeca en esdeveniments comercials com Expo West Natural Products i la Summer Fancy Food Show, així com de l'organització del Catalan Food Business Forum els dies 4 i 5 de juny a Barcelona. Aquesta trobada empresarial reunirà compradors internacionals procedents de 23 mercats estratègics, inclosos els Estats Units, amb empreses catalanes del sector agroalimentari.