Mentre la plataforma d'empresaris #QuieroCorredor pressiona des de fa anys perquè es finalitzi "d'una vegada" aquesta infraestructura ferroviària que ha de connectar Almeria amb França tant per a passatgers com per a mercaderies, el govern espanyol treu pit d'haver elevat les seves inversions tant en ella com a l'Atlàntic i haver assolit un "rècord" aquest 2024. Un mes i mig després que 1.800 empresaris es reunissin a Madrid per pressionar per la infraestructura, el ministre Óscar Puente ha tret pit aquest divendres d'haver disparat un 33% les inversions en relació amb 2023 fins a assolir els 1.280 milions el 2024. I el ministeri ha expressat que pot duplicar aquesta xifra el 2025 amb una projecció d'executar 2.500 milions a la Mediterrània.
Al Corredor Atlàntic, s'han executat entre 2018 i 2024 inversions de mitjana de 1.153 milions anuals i, sumant ambdós Corredors, tan sols el 2024 s'han licitat 128 contractes per 2.630 milions, la qual cosa suposa un 20,6% més que el 2023.
El ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, s'ha reunit amb els comissionats del Corredor Atlàntic, José Antonio Sebastián, i la Mediterrània, Josep Vicente Boira, i ha expressat que les dades d'inversió "demostren l'aposta d'aquest govern per les infraestructures que ens connecten amb Europa". En total, la inversió en ambdós corredors assoleix els 14.000 milions des del 2018.
Inversions en la Mediterrània
Pel Mediterrani, destaquen per sobre de totes les inversions realitzades en el tram d'alta velocitat entre Almeria i València, amb uns 384,5 milions. El segueixen les inversions de 90 milions a l'estació de la Sagrera o els 62 milions a la instal·lació de l'ample mixt entre Castellbisbal i Vilaseca. També s'han invertit 120 milions en la renovació del tram La Encina-Xativa-Valencia.
Entre les licitacions realitzades aquest any estan obres diverses en la Línia d'Alta Velocitat de Múrcia a Almeria i al ramal Pulpí-Águilas, amb un valor licitat global que sopera els 254 milions d'euros.
També s'han licitat obres d'ampliació de gàlib en túnels i passos superiors de la línia Saragossa-Sagunto per 90 milions d'euros. El projecte de construcció de plataforma d'alta velocitat entre Pacheco i Cartagena s'ha licitat per 155 milions d'euros. Els treballs per implantar ample estàndard i electrificar el tram Alzina-Bifurcació Alacant s'han licitat per 154 milions d'euros.
Així, el 2024, al Corredor Mediterrani, s'han adjudicat 78 contractes per un valor de 1.057 milions d'euros, entre les que caben destacar les obres d'integració del ferrocarril a Lorca (plataforma i estació) per 327 milions d'euros o la construcció de plataforma de la Variant de Loja. Riofrío per 48 milions d'euros.
Alta Velocitat a l'Atlàntic
A l'Atlàntic, destaquen inversions per més de 2024 per a l'arribada de l'alta velocitat al País Basc, amb la licitació de trams inicials del Burgos-Vitòria, per més de 700 milions d'euros, o el desplegament de la línia de Palència a Alar del Rei, així com trams del Castejón-Pamplona, etc.
Amb una inversió conjunta superior als 200 milions d'euros, s'està avançant a les obres de les terminals de Jundiz, a Vitòria, Vicálvaro, a Madrid, i Valladolid. També s'han invertit 320 milions d'euros en els accessos al Port de Cadis, Coruña o Ferrol, i s'han acabat noves estacions a Sant Sebastià, Coruña, Lugo, Càceres i Mèrida amb inversions que assoleixen els 187 milions d'euros.
La modernització i desenvolupament del tram Algesires-Bobadilla per impulsar el tràfic de mercaderies i l'Autopista Ferroviària Algesires-Madrid-Saragossa.
La integració urbana i les noves actuacions en algunes de les estacions ferroviàries més importants d'Espanya aglutinen inversions de més de 2.000 milions d'euros sumant ambdós corredors.