Bones notícies per a l'ala atlàntica d'Espanya. El govern espanyol ha avançat aquest dilluns que invertirà 16.000 milions d'euros per impulsar el corredor atlàntic, el qual afectarà les comunitats autònomes d'Astúries, Castella i Lleó, Extremadura, Canàries, Galícia, País Basc, la Comunitat Foral de Navarra, Cantàbria, Castella-la Manxa, la Comunitat de Madrid i Aragó. El secretari d'Estat de Mitma, David Lucas, ha descordat aquest dilluns que l'executiu nacional "executarà una nova construcció per valor de 12.000 milions d'euros per assolir els objectius marcats i emprendrem obres de renovació per gairebé 4.000 milions per al manteniment de les xarxes".
D'aquesta manera, el govern espanyol assumirà la construcció del corredor atlàntic en paral·lel amb la finalització del corredor mediterrani, el qual està previst que s'acabi el 2026. Per al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, la construcció de totes dues xarxes és prioritària i desenvoluparan els projectes en paral·lel. David Lucas ha assegurat que, per a l'executiu, "és tan important la Mediterrània com l'Atlàntic". Així, el govern liderat per Sánchez s'aventura a la construcció d'un nou corredor quan el de la Mediterrània, que fa temps que és una de les peticions expresses de les comunitats afectades, encara no està acabat.
Una aposta en ferm del govern espanyol
Amb la construcció d'aquesta nova infraestructura, el ministeri aprofundeix en la nova connexió entre comunitats, la millora i el manteniment de les xarxes ja creades, a més de l'impuls a les mercaderies, que és un altre dels eixos fonamentals per a l'executiu espanyol. David Lucas ha destacat que el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència destinarà als trams del corredor atlàntic més de 2.477 milions d'euros. A més d'això, als pressupostos generals de l'Estat per a aquest any hi ha reservats 1.648 milions d'euros en inversions, una xifra similar a la reservada per al corredor mediterrani.
Malgrat que és una notícia positiva de cara a les comunitats afectades, la realitat és que arriba en un moment en què encara existeix certa crispació per part de les comunitats per les quals passa el corredor mediterrani. Es tracta d'un altre dels projectes més ambiciosos d'Espanya, que també connecta el país amb altres països. És un actiu no només útil, sinó estratègic per al turisme a Espanya i per al comerç. Tot i això, aquest encara està pendent que s'acabi, i des del govern espanyol apunten el 2026 com l'any de l'acabament del corredor mediterrani.
El corredor atlàntic podria beneficiar el 63% dels espanyols
El govern espanyol s'aventura a construir una nova xarxa mentre té pendent acabar-ne una altra. Tal com ha expressat el secretari d'Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, "estem avançant en noves propostes i fent millores per fer possible que el 63% de la població d'Espanya es beneficiï del corredor atlàntic". Lucas ha subratllat que la xarxa comptarà amb 1.533 quilòmetres d'alta velocitat ferroviària, que s'uneix als 3.880 quilòmetres de xarxa convencional i a 2.644 quilòmetres de carreteres.
Alguns dels beneficis que aportarà aquesta nova infraestructura són la millora de la mobilitat, més vies de transport, creació de llocs de treball i permetrà que hi hagi "més igualtat i equitat entre els territoris", segons ha explicat aquest dilluns Lucas. "Amb la creació del Comissionat per al Corredor Atlàntic, busquem liderar el desenvolupament d'aquest eix de la xarxa bàsica Transeuropea de Transport que vertebra les nostres comunitats autònomes i reforçarà la interconnexió de la península Ibèrica, unint Espanya amb França i Portugal. Té un caràcter "englobador", ha destacat el secretari d'Estat de Mitma.
El corredor atlàntic serà "multimodal" i connectarà totes les infraestructures ferroviàries, viàries, portuàries i aeroportuàries de les onze comunitats afectades. "És una dimensió transeuropea, no nacional. Necessitem ajudar i desenvolupar els serveis i, per a això, donarem suport a la col·laboració amb les empreses", ha subratllat després d'afirmar que l'objectiu és connectar Espanya de manera "eficient" amb Europa i la implantació "progressiva del desenvolupament de l'ample europeu".