Fi definitiu a les trucades publicitàries? El govern espanyol vol eliminar els abusos que les comercialitzadores energètiques segueixen cometent amb la contractació de l’electricitat, el gas o altres subministraments via telefònica. Així, en la recent proposta de Reglament General de Subministrament i Contractació inclòs en un reial decret que actualment està en tràmit d’audiència pública, el Ministeri per a la Transició Ecològica estableix “la fi de la possibilitat que les comercialitzadores puguin realitzar publicitat i contractació del subministrament via telefònica, menys en els casos en els quals existeixi una petició expressa per part del consumidor o la trucada sigui originada per a la seva pròpia iniciativa”.

De fet, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ja plantejava en el seu darrer informe aquesta mesura. En la nota, l’organisme supervisor denunciava que “s'han registrat nombroses reclamacions de consumidors que reben trucades telefòniques enganyoses de diferents comercialitzadores, sense que s’hagi donat el seu consentiment a rebre aquestes trucades i que poden ocasionar contractacions del subministrament amb deficiències o sense un consentiment informat”.

"Males pràctiques en la captació de clients"

D’aquesta manera, la CNMC proposa que es prohibeixi “la contractació telefònica, excepte quan la trucada sigui iniciada o sol·licitada pel mateix consumidor” per tal “d’evitar aquestes males pràctiques per a la captació de clients”. En aquests casos, l’organisme reclama que la companyia “haurà d'enregistrar la totalitat de la trucada comercial, independentment de qui l’origini, incloent-hi tota la informació facilitada a l’usuari i, entre altres, la informació precontractual amb les característiques bàsiques de l’oferta”.

Revisió de la normativa

Cal recordar que la Llei General de Telecomunicacions de juny de 2022, que està en vigor des del mes de juny de l’any passat, ja establia el dret de l’usuari final de “no rebre trucades no desitjades amb objectius de comunicació comercial”, a excepció dels casos en els quals el consumidor “atorgui el seu consentiment per fer-ho”.

Per contra, aquesta llei no prohibeix la contractació telefònica de cap mena de servei, per la qual cosa les comercialitzadores de gas i llum s’han acollit a aquest punt i segueixen amb la pràctica de trucar als usuaris per fer publicitat i contractar el subministrament. Davant d’aquests fets, la CNMC està reclamant al ministeri una normativa “més estricta” i que es reforci l’obligació de les companyies de no recórrer a aquesta via per tal d’aconseguir captar nous usuaris. 

En el mateix informe, la CNMC denuncia les “deficiències” en la contractació per part de moltes comercialitzadores, ja que l’òrgan regulador considera que “no són transparents ni abans ni durant la contractació de l'oferta i incorren en pràctiques comercialitzadores enganyoses dissenyades per complir amb aquests requisits documentals sense que quedi constància d’aquestes en la documentació aportada”.