El Consell de Ministres aprovarà dimarts vinent, 18 de març, un reial decret per traslladar la directiva europea que estableix els criteris per calcular els gravàmens i les bonificacions per l'ús de les infraestructures viàries. El Ministeri de Transports, per la seva part, ha recalcat en un comunicat que aquesta transposició no suposarà ni la imposició de peatges a les autovies ni increments en aquests, mantenint-se la política de no renovar els contractes d'autopistes existents i continuant amb les bonificacions en vigor.
"El govern espanyol descarta qualsevol possibilitat de prendre mesures encaminades a ampliar o modificar el pagament per ús a les autopistes, autovies o carreteres convencionals. L'aprovació d'aquest text no implica la creació de nous peatges, la introducció d'un sistema de tarifació diferent del vigent actualment o tarifar algun tipus de vehicle o l'ús de noves infraestructures", han aclarit des del ministeri de Transports.
Bonificacions del govern espanyol
Des de l'any 2018, quatre de cada 10 quilòmetres d'autopistes de l'Estat han passat a ser gratuïtes, havent-se alliberat 1.029 quilòmetres dels 2.530 quilòmetres existents, al mateix temps que les bonificacions han suposat un estalvi de 1.400 milions d'euros per als ciutadans.
En concret, el govern espanyol està aplicant bonificacions a vehicles lleugers i pesats en determinats trams d'autopistes, com en l'AP-9, AP-66 i AP-68, per millorar la seva funcionalitat i compensar els usuaris recurrents, i treballa també per aplicar bonificacions a l'AP-53. Des de 2018, els usuaris de l'AP-9 han estalviat més de 330 milions d'euros; els de l'AP-66, 46,8 milions d'euros; i els de l'AP-68, 92 milions d'euros.
En el cas de Catalunya, els peatges que cobra la Generalitat han pujat entre un 1,7% i un 1,8% aquest 2025. En concret, l'increment ha estat de l'1,71% al Túnel del Cadí, que ara costa 14,16 euros per als turismes sense bonificacions i no residents, i de l'1,72% als Túnels de Vallvidrera, que costen 4,56 euros en hora vall i 5,13 en hora punta per als cotxes. L'increment en els diversos trams de la C-32 entre Castelldefels, Sitges i el Vendrell, que inclou bonificacions per a la mobilitat obligada, ha estat de l'1,7%, mentre que en el cas de la C-16 entre Terrassa, Sant Cugat i Manresa -que també inclou bonificacions - ha estat de l'1,8%.
Canvis en el mètode del càlcul dels peatges
La directiva introdueix canvis en el mètode de càlcul dels peatges, així com la possibilitat d'internalitzar els costos de congestió i els externs per emissions de CO₂. Tanmateix, queden fora les concessions d'autopistes de peatge ja existents, ja que per a aquestes no són d'aplicació els criteris ambientals.
Les autopistes que gestiona l'Estat a través de SEITT sí que han d'acomodar la seva situació a aquesta directiva europea, que estableix l'obligació d'eliminar, de forma gradual i amb excepcions, el sistema de vinyeta per als vehicles pesants, tenint com a data límit de 2030 i sense contemplar-se la seva eliminació per a vehicles lleugers. Tanmateix, això tampoc tindrà efecte a Espanya, ja que no està implementat el sistema de vinyetes, i es preveurà un règim més flexible, com les reduccions de peatge per a usuaris freqüents, tot i que no pels vehicles pesants.