La Generalitat llançarà en el primer semestre quatre convocatòries finançades amb els fons comunitaris Next Generation per valor de 26 milions d'euros, segons fonts de Next Generation Catalunya, encarregat de gestionar les esmentades convocatòries. Els projectes més nous estan lligats a la promoció de la intel·ligència artificial a Catalunya, ambdós convocats per la Direcció General de la Societat Digital, dependent del Departament d'Empresa i Treball. La primera és la convocatòria Hubs en intel·ligència artificial (sota l'empara del programa Retech, Xarxes Territorials d'Especialització Tecnològica), dotat amb 14,1 milions d'euros destinats a empreses, autònoms i centres d'investigació o formació. La segona, també de l'àmbit Retech, és dins de Retech salut i va destinat, igualment, a empreses, autònoms i centres d'investigació o formació. Des de Next Generation Catalunya assenyalen que aquestes dues convocatòries es publicaran en el primer trimestre d'aquest any.

A aquests dos cal sumar la segona convocatòria destinada a entitats locals i empreses públiques de la Direcciò General de l'Administración Local, dependent del Departament de la Presidència, per a actuacions destinades a fomentar la digitalització de les administracions locals amb competències en la gestió del cicle urbà de l'aigua, per a municipis entre 5.000 i 20.000 habitants, dotat amb alguna cosa més de 6 milions d'euros. La previsió és que també vegi la llum en el primer trimestre de 2025.

El quart projecte, amb 2 milions d'euros, és un clàssic dels fons Next Generation, ja que es tracta de la cinquena convocatòria, segons fonts del Departament Next Generation: subvencions per a la realització d'accions de formació ocupacional per a l'adquisició i millora de competències digitals per impulsar els emprenedors, el desenvolupament rural i reduir la bretxa generacional. També del Departament d'Empresa i Treball, va a càrrec del Servei Públic d'Ocupació (SOC), i que es publicarà en el segon trimestre d'aquest any.

Fonts del departament Next Generation Catalunya apunta a On Economia que queden ja poques convocatòries per treure, ja que els fons especials procedents de Brussel·les han d'estar "gastats" abans del 31 de desembre de l'any vinent, per la qual cosa queden projectes residuals. Així i tot, assenyalen que podria sumar-se algun projecte en la segona part de l'any.

Per la seva part, fonts de la Direcciò General de la Societat Digital assenyalen que els terminis de les dues convocatòries Retech no estan encara fixats i que podrien donar-se en el segon trimestre, en qualsevol cas, abans d'estiu. En aquests moments estan encara en procés de tramitació. Aquests dos projectes Retech formen part del paquet de 3 projectes de la Generalitat lligats a aquest programa d'inversió.

3 projectes 'Retech'

Retech és una iniciativa llançada de la Secretaria d'Estat de Digitalització i intel·ligència artificial posada en marxa l'agost de 2022 a través d'una invitació pública. Els projectes van ser aprovats el desembre de 2022 amb finançament de fons europeus Next Generation EU. Catalunya, a través de la Secretaria de Polítiques Digitals, va presentar sota el paraigua Retech 3 projectes per valor de 30 milions d'euros, dels quals només ha convocat l'un, TechFabLab, per 9 milions d'euros. No obstant això, el principal dels dos nous, que han de veure la llum abans d'estiu, sortirà amb 2,5 milions d'euros menys que els fons anunciats al desembre. Així, la mateixa Generalitat va comunicar que la convocatòria de Xarxa de hubs d'intel·ligència artificial estaria dotada amb 16,6 milions d'euros, encara que el departament Next Generation Catalunya el xifra actualment en 14,1 milions. En el cas del projecte Salut Digital intel·ligent, les quantitats coincideixen: 3,75 milions d'euros.

Hub d'intel·ligència artificial

El projecte hub busca crear una xarxa de referència a escala europea en intel·ligència artificial per millorar les capacitats tecnològiques, mitjançant el desenvolupament de projectes tractors. L'objectiu és atreure el sector privat i potenciar la col·laboració publicoprivada i se centren a generar talent empresarial dedicat en el camp de la IA mitjançant formacions i amb la creació de programes i itineraris educatius per desenvolupar i donar visibilitat als productes, serveis i eines que ofereix aquesta tecnologia.

El projecte, liderat per Catalunya i amb la participació del País Valencià i les Illes Balears, compta amb un pressupost total de 29 milions d'euros i pretén fomentar la cohesió social i territorial creant solucions basades en IA per desenvolupar el creixement econòmic, promoure un ecosistema de col·laboració i innovació per buscar aliances entre la comunitat científica i acadèmica, i impulsar la comunitat d'empreses emergents perquè realitzin projectes basats en aquesta tecnologia.

Salut Digital Inteligente

El projecte Salut Digital intel·ligent és compartit per Catalunya, la Comunitat Valenciana i la Regió de Múrcia a fi d'accelerar el procés de transformació digital en l'àmbit de la robòtica assistencial i la sensorización a fi de formar un espai de dades a partir del qual es puguin dissenyar millors productes i serveis per a les empreses del sector de la salut.