Mentre el Corredor Mediterrani que ha de connectar el port d'Algesires amb Europa passant la Comunitat Valenciana i Catalunya acumula retards i retards, Adif ha encarregat un nou reforç de la seva xarxa radial. Concretament, el passat 10 de juliol, l'empresa pública va llançar el projecte per impulsar l'Autopista Ferroviària Saragossa-Tarragona, que amb una inversió de 60 milions ha de millorar el transport logístic per tren. Pocs dies abans, l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE) publicava un nou dossier de revisió semestral constatant els retards al Corredor.
"Defensem la construcció d'una xarxa d'infraestructures que empleni l'actual model radial existent a Espanya amb un de circular, per la qual cosa ens sembla molt bona iniciativa que s'impulsin també tant altres corredors com altres connexions entre els diferents territoris del nostre país. Això sí, això no hauria d'anar en detriment que la infraestructura del Corredor estigui finalitzada en els terminis marcats pel Govern", expliquen fonts de l'AVE, impulsors del moviment #QuieroCorredor.
Des de la patronal catalana Foment del Treball, el vicepresident i representant de la Cambra Oficial de Contractistes de Catalunya, Lluís Moreno Lasalle, coincideix que "no existeix cap inconvenient en fer aquest tipus d'encàrrecs", si bé alerta que de vegades "aquest tipus d'estudis poden portar anys en executar-se". "D'acord que pensin al corredor de l'Atlàntic, però que no deixin de pensar a la Mediterrània, que és prioritària, i és alguna cosa que diu Europa. Encara que a Catalunya està avançat, de Castelló cap a baix està en bolquers", alerta Morenor, que insisteix que els empresaris del Mediterrani demanen "que es pensi més enllà de l'eix Madrid-Barcelona" a l'hora de connectar ferroviàriament els punts.
El nou pla de Adif per a Saragossa-Lleida-Tarragona consisteix en una actuació sobre el gàlib de 6 túnels i 16 passos superiors i sobre la catenària perquè les dimensions s'adaptin als semiremolcs de manera que es faci realitat el transport de mercaderies per aquest tram. Adif justifica que "el tram Saragossa-Tarragona és el de més demanda per transportar mercaderies de la xarxa ferroviària, amb més de 100 circulacions/setmana per sentit," si bé els trams del Corredor encara ni existeixen.
Reducció d'emissions
L'aposta per les mercaderies ferroviàries en lloc de per carreteres permetrien estalvis anuals de 620.000 tones de CO2, compte Adif en el comunicat, que reconeix que "els itineraris més avançats en ample ibèric són València-Madrid, que es posarà en servei pròximament; i Algesires-Saragossa".
L'estalvi d'emissions és un dels arguments defensats també per les patronals valenciana i catalana, que a més defensen que una connexió ferroviària adequada pel mediterrani permetria crear més de 15.000 llocs de treball sense comptar el d'empreses que poguessin créixer o crear-se arran d'aquesta infraestructura que demanen des de fa 10 anys.
El 50% de la població, el 47% del teixit empresarial, el 63% del tràfic de mercaderies portuàries, el 45% del PIB, el 51% de les exportacions espanyoles i el 50% del turisme estranger estarien coberts amb aquest Corredor, argüeixen els seus defensors.
Retards en tots els trams del Corredor
En la revisió semestral, la plataforma va detectar retards en tots els seus trams. Entre Tarragona i França, amb l'estació de la Sagrera empantanegada en obres, la connexió Castellbisbal-Tarragona té un tercer carril en obres i s'ajorna almenys a 2025, igual que a l'adaptació del gàlib del túnel de Roda de Berà. L'obra del Corredor és ja gairebé a punt i el 76% de la connexió ja està en servei.
Bastant pitjor està el tram Castelló-València, amb les obres començades per transformar l'ample ibèric en internacional, primera vegada que es fa a Espanya, i amb el tercer carril a punt d'acabar-se. El compromís del Govern és tenir l'ample finalitzat en 2026 i el tercer carril el 2025, així com construir una nova doble via i un túnel passant entre Castelló i València, projecte encara sense data. Tan sols un 21% d'aquesta obra està funcionament, si bé el 78% de l'obra està finalitzada, pel 21% de 2016. Des de la plataforma patronal lamenten que s'està fent "una infraestructura de mínims i lentament" i demanen un accés nord que connecti amb el sud del port de Castelló, així com una nova plataforma de doble via entre ambdues capitals de província valencianes.
El tercer tram, València-Alacant, està al 98%, però només un 34% està en servei i #Quierocorredor demana una línia per la costa de València a Alacant. El compromís del Govern és acabar el 2026 la connexió València-La Encina, enllaçada amb La Encina-Alicante per a viatgers i una connexió entre el port d'Alacant i L'Alzina amb un tercer carril de mercaderies de cara a 2027.
Alacant-Múrcia al 57% d'obra i amb un 54% en servei, Múrcia-Cartagena amb un 46% de l'obra realitzada i un 8% en servei, Múrcia-Almeria amb l'obra finalitzada al 100% però només un 2% en marxa, Granada-Almeria al 39% tant en obra com en servei i un 60% d'obra realitzada en la connexió entre Antequera i Algesires (sense res en servei) completen els trams del Corredor Mediterrani. D'aquest últim, la plataforma exigeix un ample internacional i electrificat "perquè ho exigeix un gran port internacional" i la seva posada en funcionament de manera "urgent".