El govern espanyol va reprendre el febrer d'aquest 2024 el projecte de llei de Mobilitat Sostenible que havia estat aprovat el desembre de 2022 i que va decaure en dissoldre's el Congrés i el Senat per la convocatòria d'eleccions de generals el maig del 2023. Des del PSOE reconeixen que fer un nou projecte els restava temps i no els permetria complir un dels objectius acordats amb la Comissió Europea a l'Addenda al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

És a dir, perdrien el finançament. I és que, si no està en marxa abans que acabi el 2024 no podrà comptar amb els fons europeus. Així que van decidir aprovar el mateix text que el 2022. Tanmateix, només queden tres mesos per acabar l'any i el projecte està paralitzat. Per això, des d'alguns partits de l'oposició com el PP o ERC, temen que la llei no tiri endavant. Des del PSOE, intentaran el contrari.

Així ho han posat en relleu aquest dimarts des d'aquests partits, durant la seva participació en un fòrum organitzat per Trainline, on precisament es debatia el rol que juguen les plataformes digitals en la Mobilitat Sostenible i quin paper tindran en la futura llei.

Inés Granollers, diputada d'ERC, recordava que el projecte de llei de Mobilitat Sostenible va caure quan es van convocar eleccions el maig del 2023. Es va reprendre aquest 2024, però no s'ha avançat. "Encara estem en període d'esmenes i crec que hagués estat millor incorporar-ne alguna on es parli de finançament o d'objectius més clars que no estan en la llei", assenyalava.

El termini d'aprovació d'aquesta llei arriba a la seva fi, ja que ha d'estar completada abans que acabi el 2024. Encara que entre els partits de l'oposició, no el veuen fàcil. "M'agradaria que es deixés tramitada com més aviat millor. Si pot ser el 2024 millor, però no sembla possible sent realistes, sobretot veient com s'allarguen els temps en el Consell dels Diputats."

Des del PP, Ana Martínez Labella, compartia aquesta opinió. "Jo no soc tan optimista, aquesta llei es va presentar a començaments de l'any passat, el ministre decidia reprendre-la aquest exercici per tenir-la acabada el 2024 i no perdre els fons europeus, des d'aleshores hi ha hagut debats i fòrums, però poca negociació dels partits", comentava.

"El document és confús, si no hagués aconseguit aquesta pressa es podrien haver inclòs o presentat al·legacions, i haver fet un text una mica millor que el que hi ha a sobre de la taula. Però em temo que anem contra rellotge perquè queden tres mesos per acabar l'any, no som optimistes", insistia.

A Ignacio López, del PSOE, li ha tocat aportar optimisme. "És un projecte del Govern, però perquè sigui llei ha de ser aprovat en el Parlament, som nou grups parlamentaris diferents i el Govern no té majoria, per la qual cosa s'ha d'aconseguir el suport d'altres grups," explicava.

Malgrat aquesta dificultat, el diputat socialista "sí que" creu que hi ha "predisposició" per part dels diferents grups, d'assolir un acord. A més, "seria positiu" perquè la llei permetrà que es produeixin molts canvis al sector del transport. "Es podrien fer moltes coses si la resta dels partits se sumen".

López reconeixia, això sí, que el document que recull aquesta futura llei no és el més adequat, però el temps corre en contra seu. "És veritat que el Projecte de Llei era de la legislatura passada i decau quan la legislatura acaba. Si el govern actual no hagués aprovat el mateix projecte de llei, se n'hauria de fer un de nou, la qual cosa suposava un any i mig de tramitació interna, i per temes de fons europeus, si no està fet el 31 de desembre es perd".

El Govern espanyol va decidir llavors "reprendre" el projecte anterior amb l'objectiu de matisar-ho i millorar-lo al llarg d'aquest exercici. "I què ha passat des d'aleshores, hem tingut molts processos de llei diferents?". Tanmateix, López confia que ara sí que podran ficar-se en aquesta negociació i tirar-lo endavant abans que acabi desembre.