El Govern de Pedro Sánchez transformarà l'actual model de la gestió dels ajuts del cotxe elèctric, el Moves III, que en l'actualitat està acumulant entre 16 i 20 mesos de retard en l'abonament als clients que han comprat un vehicle. Els Ministeris d'Indústria i de Transició Ecològica, a través de les secretàries d'Estat d'Indústria, Rebeca Torró, i la d'Indústria, Sara Aagesen, estan negociant amb Anfac la reforma, encara que la patronal dels fabricants està en contacte permanent amb la patronal dels concessionaris, Faconauto, que, en definitiva, són els artífexs en la tramitació dels ajuts a la compra dels cotxes electrificats.
Fonts coneixedores de la negociació confirmen a On Economía que les converses avancen a bon ritme i que el govern espanyol està disposat a cedir a la petició del sector de l'automòbil de l'ajuda sigui directa, és a dir, en el moment de la compra. Encara que no ha transcendit com quedaria finalment el mecanisme, s'ha remenat que l'ajuda -de 7.000 euros màxim- es descomptaria a la factura de la compra del vehicle que seria transferit per l'administració al concessionari com més aviat millor. Actualment, l'ajuda la sol·licita oficialment el comprador del vehicle sol gestionar a través de gestores amb qui treballen els concessionaris- una vegada comprat el vehicle. Després, ha d'esperar entre 3 i 6 mesos per saber si se li concedeix l'ajuda i uns altres 12-16 mesos per cobrar-la. Des del sector consideren aquest sistema ineficient, primer per la incertesa que genera, tant el comprador com el concessionari, i després per extremada dilació a la recepció de l'ajuda.
Encara que les fonts consultades no revelen els terminis per a l'entrada del nou model, reconeixen que hi ha una data límit: el 31 de desembre. Aquell dia s'acaba oficialment la sol·licitud d'ajuts -els pagaments encara tardaran molts mesos- i ni el Govern ni el sector no contemplen una aturada en els ajuts. Per tant, en nou pla Moves, el IV, ha d'estar en vigor el 2 de gener i, aleshores, ha d'estar perfilat el nou sistema del pagament i abonament dels ajuts. Fonts de l'administració central aclareixen que no és necessari per al nou pla que es lligui a l'aprovació dels pressupostos generals de l'Estat de l'any vinent, ja que amb els pressupostos prorrogats el 2024, s'han pogut mantenir els ajuts.
Des del minut u
En una recent entrevista amb On Economía, la presidenta dels concessionaris, Marta Blázquez, va criticar amb duresa l'actual gestió dels ajuts a la compra de l'elèctric. La presidenta de Faconauto va comentar llavors que existeixen altres fórmules, "com que aquest descompte vagi directament a la factura en el moment de la compra, de tal manera que el client no hagi de desemborsar els diners".
Blázquez va apuntar que el concessionari és clau per a la gestió d'aquest descompte, però van remarcar que el nou sistema no pot recaure sobre els comerciants i que "hagin d'avançar els diners a l'Estat". En aquest sentit, aposta per què els 7.000 euros, que es descompten directament a la factura, els ha d'avançar l'Estat al concessionari, com s'ha fet en altres ajuts, per exemple els 20 cèntims de la gasolina. "Si s'adopta aquesta fórmula, ha d'estar molt parlat amb el ministeri pertinent perquè el concessionari pugui tenir aquests diners pràcticament des del minut u".
Blázquez li preocupa els actors governamentals implicats en la reforma del nou model: el Ministeri d'Indústria, per la seva relació amb la indústria del motor, el de Transició Ecològica, del qual depèn l'IDAE (Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia), responsable de la gestió juntament amb les comunitats autònomes, del Moves i, per descomptat, el Ministeri d'Hisenda que ha d'alliberar els fons pressupostaris. "Hi ha d'haver coordinació entre ministeris, ja que unes coses recauen sobre Transició Ecològica, altres en Indústria, altres a Hisenda", va comentar aquest diari.
2025, l'any del canvi
Una de les incerteses és si l'administració central recupera la gestió directa dels ajuts, com en el Renove, encarregat directament a l'IDAE. En el cas del Moves es va traspassar la gestió a cada comunitat autònoma, encara que els fons pressupostaris els rep l'Institut dependent del Ministeri de Teresa Ribera. La gestió des de les comunitats ha estat dispar, amb terminis en la gestió i el cobrament molt diferents. Per això, des de l'automoció s'especula amb la reversió de la competència a l'IDAE.
A la data, poc més de la meitat dels compradors d'un cotxe elèctric des de 2022, amb l'entrada del Moves III han cobrat els ajuts, per a desesperació de la indústria del motor que demana un compromís més gran del Govern en la implantació del cotxe elèctric en la societat espanyola, molt per sota de la mitjana comunitària. A Espanya els cotxes electrificats -elèctrics cigars més híbrids endollables- suposa alguna cosa menys del 10% del mercat i a Portugal el 20%. A 21 d'octubre, els compradors de cotxes elèctrics han sol·licitat ajuts per valor de 1.334,7 milions d'euros i l'administració ha abonat a aquesta data 729,5 milions d'euros, segons l'IDAE.