El president executiu de SEAT i CUPRA, Wayne Griffiths, ha comunicat aquest dimarts la seva dimissió irrevocable de la presidència de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (ANFAC), segons comunica la patronal de l'automòbil en un comunicat. Griffiths ha traslladat la seva decisió durant la Junta Directiva i Assemblea General d'Anfac que s'ha celebrat a la seu de l'associació. El president de Seat es mantindrà al capdavant de l'associació fins que es nomeni el seu substitut. Una decisió mantinguda en secret, fins al punt de causar sorpresa en altres associacions, com Faconauto, que se solidaritza amb la decisió del president d'Anfac i s'afegeix a les dures crítiques llançades contra el govern de Pedro Sánchez.

Griffiths s'ha queixat nombroses vegades de la falta de suport del govern espanyol al procés d'electrificació, com en la lentitud a aprovar un nou pla Moves (encara pendent) i, molt especialment, en el desenvolupament de la infraestructura pública de càrrega. Una queixa —que comparteix tot el sector— que ha col·locat Espanya a la cua, molt per sota de Portugal, en la penetració dels electrificats (elèctrics cigars i híbrids endollats) al mercat. De fet, els elèctrics no arriben al 5% de les matriculacions, un 10% si se sumen el plug-in. A més, des de començament d'any, s'han reduït les vendes.

Wayne Griffiths va ser nomenat president de l'associació el gener de 2022, ocupant l'esmentat càrrec durant dos anys i mig fins ara. El mes de desembre passat va anunciar la seva renovació durant un any més per a la qual va sol·licitar un ple compromís des del govern espanyol."Al desembre vaig renovar com a president d'ANFAC perquè el Govern es va comprometre a ser un aliat del sector, i a posar en marxa ràpidament mesurades concretes i eficaces. Al Fòrum ANFAC del mes de febrer passat, el president del Govern, Pedro Sánchez, també es va comprometre a revisar el Pla Move i a impulsar la infraestructura de recàrrega. Aquestes mesures no han arribat. I per això estic decebut, perquè ara toca accelerar, no frenar."

"Espanya ha de millorar la infraestructura pública de recàrrega i facilitar la compra de cotxes electrificats amb un veritable pla d'incentius fiscals que permeti cobrar l'ajuda en el moment de la compra", va explicar Griffiths, unes mesures que no han arribat malgrat que el Govern ha manifestat la seva "voluntat política" de continuar amb els plans d'ajuts a la compra d'electrificats.

En la seva intervenció a la Junta Directiva i Assemblea General d'ANFAC, ha destacat el treball fet amb la posada en marxa i resolució de les diferents convocatòries del PERTE VEC "En aquest temps, el nostre país ha establert les bases de la indústria de l'automòbil del futur. Amb el suport del Govern i dels governs autonòmics, vam poder arrencar la primera fase de la transformació".

Tanmateix, ha reiterat la falta de mesures per impulsar el mercat de vehicles electrificats a Espanya i el desenvolupament del seu entorn, tal com es plantejava en el Full de Ruta 2023-2025, presentat per ANFAC. De la mateixa manera que la inacció del Govern per la continuïtat del Pla MOVES III que finalitza el propvinent 31 de juliol i pel final el passat 30 d'abril del MITMA Moves de suport a la compra de vehicles industrials i autobusos de baixes i zero emissions.

En aquesta línia, el president d'ANFAC, Wayne Griffiths, ha ressaltat "en els últims mesos, he insistit, en públic i en privat, en la necessitat de la col·laboració publicoprivada per convertir Espanya en un hub de la mobilitat elèctrica a Europa. Aquest era i és el meu objectiu, perquè res important no s'aconsegueix sense aliances estratègiques i sense col·laboració. Des de fa temps, el compromís dels representants polítics no està a l'altura del que es mereix el nostre país, el segon fabricant de cotxes a Europa i el vuitè al món".

Per a això, ha evidenciat l'actual situació del mercat de turismes electrificats a Espanya, que s'ha estancat en una quota del 10% sobre el total fins al maig d'aquest any. "Espanya no està progressant a la velocitat que hauria de fer-ho. L'objectiu que Espanya estigui per sobre del 25% de quota de vehicles electrificats està més lluny ara que fa un any. En lloc d'anar cap endavant, anem cap enrere". I ho fa en un moment clau en el qual ja s'han fet i compromès històriques inversions dels grups automobilístics a Espanya per electrificar les seves línies de producció o obrir noves fàbriques de bateries; i amb un mercat a Espanya per sota del milió d'unitats i l'escàs pes dels electrificats que pot condicionar les inversions industrials en el país".

Agraïments

Wayne Griffiths ha agraït el suport de la Junta Directiva i Assemblea General durant el seu mandat com a president i, alhora, ha ressaltat la col·laboració plena de tot el sector de l'automoció per avançar en aquesta transformació, "Vull destacar el treball fet per Sernauto i pel seu president, Francisco J. Riberas. Junts, hem aconseguit un sector més fort i sòlid, gràcies també a Faconauto i la seva presidenta, Marta Blázquez"

El màxim responsable de SEAT i CUPRA mantindrà el seu càrrec com a president d'ANFAC fins que la Junta Directiva i Assemblea General de l'associació designin el seu successor. "Continuaré defensant els interessos de la indústria espanyola de l'automòbil a Espanya i fora d'Espanya. Però, sense suports, sense mesures concretes i sense un compromís real per part dels representants polítics, com a president d'ANFAC, ja no puc aportar més".