La UNESCO, líder mundial en educació, representa l'agència de les Nacions Unides especialitzada en educació. Per a això, la UNESCO lidera els esforços per respondre als desafiaments mundials actuals mitjançant un aprenentatge transformador, amb un enfocament especial en la igualtat de gènere i l'Àfrica a través de totes les seves accions. D'aquesta manera, en qualitat d'organització de les Nacions Unides especialitzada en educació, la UNESCO ha rebut l'encàrrec de dirigir i coordinar l'Agenda d'Educació el 2030. Aquest programa forma part d'un moviment mundial encaminat a erradicar la pobresa mitjançant la consecució, d'aquí a 2030, de 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible. Per a això, proposa una guia sobre intel·ligència artificial generativa en l'àmbit de l'educació i investigació, disponible en quatre idiomes: anglès, francès, àrab i rus.

Un context d'IA generativa

Les eines d'IA generativa d'accés públic (IAGen) estan sorgint ràpidament, i el llançament de versions iteratives supera la velocitat d'adaptació dels marcs regulatoris nacionals. La falta de regulacions nacionals sobre IAGen en la majoria dels països deixa desprotegida la privacitat de les dades dels usuaris i a les institucions educatives, en gran manera, sense preparació per validar les eines. La primera orientació global de la UNESCO sobre IAGen en educació apunta a recolzar als països en la implementació d'accions immediates, la planificació de polítiques de llarg termini i el desenvolupament de capacitats humanes per garantir una visió d'aquestes noves tecnologies centrada en l'ésser humà. Aquesta guia presenta una avaluació dels possibles riscos que la IAGen podria plantejar per als valors humanístics fonamentals que promouen la intervenció humana, la inclusió, l'equitat, la igualtat de gènere, la diversitat lingüística i cultural, així com les opinions i expressions plurals.

La guia destaca la necessitat que les institucions educatives validin la idoneïtat ètica i pedagògica dels sistemes de IAGen per a l'educació. Fa un anomenat a la comunitat internacional per reflexionar sobre les seves implicacions a llarg termini en el coneixement, l'ensenyament, l'aprenentatge i l'avaluació. La publicació ofereix recomanacions concretes per als formuladores de polítiques i les institucions educatives sobre com dissenyar l'ús d'eines de IAGen, a fi de protegir la intervenció humana i beneficiar genuïnament estudiants, aprenents i investigadors.

Tipologies d'IA

L'IA generadora de text utilitza un tipus d'ANN conegut com a transformador de propòsit general i un tipus de transformador de propòsit general anomenat model de llenguatge gran o model lingüístic gran. Aquesta és la raó per la qual els sistemes d'IA que generen text sovint es denominen models de llenguatge gran (LLM). El tipus de GML utilitzat per GenAI textual es coneix com a transformador generatiu preentrenat o, en anglès, GPT (d'allà el "GPT" en "ChatGPT". A partir d'aquí, la guia detalla, aspecte per aspecte, tots els nous conceptes sorgits i també quines són les amenaces si les introduïm en el camp educatiu i d'investigació, també des d'una òptica de viabilitat del procés empresarial que pugui implicar.

A grans trets, la UNESCO també recomana utilitzar un llenguatge senzill, clar i directe, que pugui entendre's fàcilment, evitant redaccions complexes o ambigües. Incloure exemples que il·lustrin la resposta desitjada o el format de les respostes generades. Esmenti el context, que és essencial per generar respostes rellevants i significatives. Refinar i iterar segons sigui necessari, provant diferents variacions. I, en darrer terme, ser ètic i evitar indicacions que puguin generar contingut inapropiat, tendenciós o nociu.