El ministre d'Indústria, Jordi Hereu, ha anunciat aquest dimecres que els 20.000 valencians que han sol·licitat una ajuda del pla Reinicia Auto per adquirir un cotxe, després de la pèrdua del seu en la DANA, començaran a rebre els diners en aquests dies. Una rapidesa que contrasta amb els 16-18 mesos de retard que acumulen els beneficiats per una ajuda del pla Moves III per a la compra d'un elèctric o d'un punt de recàrrega. Així ho ha comunicat durant el Congrés de Faconauto, la patronal de concessionaris que se celebri aquest dimecres i demà dijous a Madrid.

Hereu també ha anunciat que en els dies vinents s'aprovarà el quart Perte del Vehículo elèctric, amb un pressupost de 1.250 milions d'euros, 250 en ajuts directes i els mil milions restants en crèdits finançats amb els fons comunitaris. Poc més ha revelat el ministre davant dels concessionaris, molts dels quals van abandonar la sala mitja hora abans que intervingués el ministre d'Indústria. Sí, ha fet menció del tema del dia, que està a Brussel·les: la presentació per part de la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen del pla estratègic per a la indústria del motor.

Von der Leyen va anunciar a començaments d'aquesta setmana que la Comissió flexibilitzarà els terminis per a la posada en marxa de les multes als fabricants que no compleixin les emissions de CO₂ dels cotxes que venguin. Però Hereu ha matisat que el pla comunitari no implica "un ajornament dels objectius de descarbonització, però aplicarem realisme. I és important, perquè necessitem inversió, inversió i inversió."

El pla, que es presentarà aquesta tarda a Brussel·les, ha levitat sobre el Congrés de Faconauto i han estat diverses les referències. Marta Blázquez, la presidenta dels concessionaris, ha assenyalat: "El sector d'automoció, a través de les seves associacions, ha d'estar unit en aquests moments, perquè junts som un puzle. I ministre, teu formes part d'aquesta cadena de valor de l'automoció. Per això, hem de sortir imperativament de la situació que tenim actualment. I sí que podem. Hem d'estar pendents de Brussel·les, i sembla que ho estan fent arran de l'informe Draghi, per donar més flexibilitat. Sembla que Europa ens traurà els grillons que ens va imposar l'any passat, però ha de fer-ho ràpidament. Amb una situació geopolítica, complicada, des d'Orient -amb una Xina amb una ambició legítima- i, de l'altre costat, uns aranzels que fan perillessin el sector.

Blázquez ha insistit que és el moment del pragmatisme i el sentit comú. Davant de futurs plans de Brussel·les, Madrid i les comunitats autònomes, hem d'actuar junts amb un pla fiscal per fomentar l'electrificació. Però a més, ha assenyalat la presidenta dels concessionaris, hem de tenir un pla conjuntural almenys aquest any, que inclogui ajuts a totes les motoritzacions, amb una gestió centralitzada en la línia del pla de la Comunitat Valenciana. Des del Gremi, la patronal dels concessionaris de Catalunya, no consideren que el problema estigui a descentralitzar -deixant fora als governs autonòmics- de la gestió dels ajuts, sinó de flexibilitzar els controls.

Peticions

Faconauto no ha estat l'única associació del motor que ha sol·licitat ajuts al ministre present en la Convenció. Des d'Anfac, el seu president, Josep María Recasens, ha reiterat davant d'Hereu la necessitat de posar en marxa el pla 2030 que han presentat en diverses ocasions, encara que en aquesta ocasió ha fet una picada d'ullet a Faconauto i Sernauto, perquè s'afegeixin a la petició. Necessitem un pla transversal, al que tots ens sumem tots: sectors relacionats amb l'automòbil com el financer, les energètiques, la cadena de l'automòbil per complet, les administracions, però també la Societat".

"Tots hem d'assumir riscos, no només una part que ha de fer front a multes milionàries", ha assenyalat". La patronal del sector de components d'automoció ha aprofitat el fòrum de Faconauto per sol·licitar al ministre una millora de les desgravacions en l'Impost sobre societats per R+D, per evitar que la investigació se'n vagi d'Espanya.

Antonio Brufau

El president de Repsol, Antonio Brufau, una de les intervencions estrella en l'obertura de l'esdeveniment dels concessionaris, assenyalat que l'automòbil està en un moment d'incertesa, amb les lleis europees de 2021 i l'aposta d'un futur limitat al vehicle elèctric. "Cal adaptar-se i veure com transformar la indústria per ser competitiva, davant grans competidors com la Xina, amb la tecnologia del vehicle elèctric i la digitalització. Un avantatge competitiu que s'ha guanyat, encara que la Xina "compta amb costos energètics baixos, basat en el carbó: el control de minerals crítics i mà d'obra més barata. El sector europeu s'enfronta a un competidor de primeríssima magnitud", ha dit.

Brufau en el Congrés de Faconauto

El president de l'energètica ha recordat que la globalització té les seves parts negatives en un món que es regionalitza i no es globalitza. "Europa s'ha centrat industrialment molt en xinesa; en defensa, hem delegat en EE. UU, i en energia, ha confiat en un país veí, com Rússia, que ha demostrat no ser un bon aliat," ha assenyalat. "Són tres axiomes que han resultat ser falsos i hem de readaptar-nos.