El ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu, ha fet aquest dimecres una picada d'ullet a la possible arribada del fabricant xinès d'automòbils Chery, de la qual es parla des de fa mesos, per ocupar part dels terrenys de l'antiga fàbrica de Nissan. Chery, que podria donar treball a 300 exempleats de Nissan, és la gran esperança d'un procés de reindustrialització encallat. Hereu no ha nomenat a l'automobilística xinesa, però sí que ha dit ser "optimista" amb l'arribada d'"un projecte important" que, ha precisat, serà "de mobilitat elèctrica" i "de primer nivell".
"Respecte a tot l'espai on havia estat Nissan, estem fent un seguiment del DHUb i totes les alternatives industrials. Soc optimista sobre el possible desenvolupament de possibles complexos industrials de primer nivell", ha dit Hereu en una visita al DFactory de la Zona Franca de Barcelona.
Hereu es va reunir al desembre de l'any passat amb representants de la marca xinesa, que es va mostrar interessada a invertir a Espanya i als ajuts públics que rebria per aquest motiu. Chery, com per exemple els PERTE VEC. Mesos abans, va ser el conseller d'Empresa, Roger Torrent, qui es va reunir amb portaveus de Chery.
Fa unes setmanes, membres del ministeri d'Indústria es van reunir amb membres del comitè d'empresa de Danone, que es troba en plena negociació pel tancament de la fàbrica, al qual els treballadors s'oposa, i per les condicions de l'Expedient de Regulació d'Ocupació. Hereu, sobre això, ha defensat que es garanteixi "el pla social" de la companyia i que es doni amb "un projecte industrial que pugui substituir l'activitat de l'empresa amb tal de mantenir-la tota o una part", en la línia del que encara no s'està aconseguint amb Nissan.
En aquest sentit, Danone i els treballadors confien a seguir el camí de Salas, a Astúries, on es va tancar una planta de Danone el 2021 que ara s'ha de reindustrialitzar i donar treball als antics empleats gràcies a la compra per part de la multinacional holandesa de lactis Royal A-ware, que ha d'obrir en els propers mesos. "Lamentablement", ha dit, les administracions hauran de gestionar crisi en la indústria com les esmentades o els ERO de Coca-Cola a Barcelona i Madrid o Johnson Control-Hitachi, a Vacarisses, aquests últims anunciats en els últims dos dies.
Celsa i Perte agroalimentari
El ministre també ha assegurat que seria "interessant" que Celsa incorpori un soci industrial i que sigui capaç de garantir l'activitat. En aquest sentit, ha assegurat que els accionistes "saben perfectament" que existeix la condició de mantenir el "projecte industrial". El Govern "hi va al darrere perquè hi ha diferents grups interessats", ha assegurat Hereu, que defensa que la metal·lúrgica és "estratègica" tant per a Catalunya com per a Espanya.
El ministre també ha reconegut que en les pròximes convocatòries del Perte agroalimentari s'estudiarà demanar "menys inversió per donar cabuda a petites i mitjanes empreses", una cosa que creu que és "important".
El delegat especial de l'estat en el Consorci de la Zona Franca de Barcelona, Pere Navarro, ha explicat que hi ha prevista una inversió de 100 milions d'euros en la segona fase actual del DFactory, hub tecnològic de la Zona Franca. Navarro ha precisat que serien en total més de 100.000 metres quadrats i i que "hi ha demanda" d'empreses per sumar-se. A l'edifici actual, defensa, "s'ha creat una comunitat entre les empreses per generar projectes conjunts que no passaria si no fossin aquí".